Ungdomspartier giver håndslag på sober valgdebat på sociale medier
I et manifest med ti erklæringer har danske ungdomspartier skrevet under på, at de vil arbejde for at holde en ordentlig tone og på de sociale medier under valgkampen, skriver Politiken.
Initiativet kommer fra Facebook, som 3,4 mio. danskere har en brugerprofil på, og som ventes at blive de største forum for politiske debatter op til det kommende folketingsvalg.
"Vi har nogle regler for indhold på Facebook, som vi håndhæver. Men inden for dem kan man godt aftale andre synspunkter for, hvordan debatten skal foregå," siger Thomas Myrup Kristensen, Facebooks nordiske direktør, til avisen.
Her er verdens største mediekoncerner
Han uddyber, at ungdomspartierne er en vigtig rollemodel for mange og derfor et godt udgangspunkt for at sprede det opdragende budskab om at holde en sober debat. Blandt punkterne i manifestet er: "Det er god stil at rose politiske modstandere, når de fortjener det", og "Politik handler også om personer, men vi har mere fokus på substansen".
Facebook følger efter valget op med en prisuddeling, hvor der uddeles priser i kategorier som 'Bedste og mest konstruktive statusopdatering' og 'Gennemgående mest saglige debattør' af en jury bestående af politiske eksperter og meningsdannere.
Relaterede artikler:
Ni medier viser nyheder direkte på Facebook
For abonnenter
Her er verdens største mediekoncerner
For abonnenter