MediaWatch

Jobzonen betaler erstatning til konkurrent for vildledende annonce

Jobzonen var sidste år lidt for friske i en annonce for egne brugertal og er nu idømt en bod for vildledende markedsføring.

Jobzonen var sidste år lidt for friske i en annonce for egne brugertal og må indkassere en bod efter en sag i Sø- og Handelsretten om vildledende markedsføring.

Det betyder, at Jobzonen, der er ejet af JP/Politikens Hus, skal betale konkurrenten Jobindex 75.000 kr. i vederlag samt 25.000 kr. i sagsomkostninger, oplyser Jobindex i en pressemeddelelse.

Sø- og Handelsretten vurderede den 28. april, at helsidesannoncen "Undskyld vi rager lidt op", som Jobzonen bragte i Jyllands-Posten og Politiken den 6. marts 2014, er i strid med markedsføringslovens bestemmelser om god markedsføringsskik, vildledende markedsføring og sammenlignende reklame.

Annoncen indeholdt oplysninger, der gav et ukorrekt billede af det indbyrdes forhold mellem Jobindex og Jobzonen. Det skyldtes, at Jobzonen brugte brugertal for den samlede dækning, JP/Politikens Hus annoncenetværk kan tilbyde, som udgangspunkt for sammenligningen med konkurrenterne Jobindex og Ofir.

Som en del af forliget med Jobindex, der efterfølgende lagde sag an mod Jobzonen, har JP/Politikens jobsite i dag berigtiget den pågældende annonce, "Undskyld vi rager lidt op", ved at indrykke parternes navne og forligsteksten som en helsidesannonce i Politiken og Jyllands-Posten, samme sted som den oprindelige annonce.

Jobzonen knopskyder med vikar-portal

JP/Pol's jobmarked skuffer med nyt millionminus

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs