Jobzonen betaler erstatning til konkurrent for vildledende annonce

Jobzonen var sidste år lidt for friske i en annonce for egne brugertal og er nu idømt en bod for vildledende markedsføring.

Jobzonen var sidste år lidt for friske i en annonce for egne brugertal og må indkassere en bod efter en sag i Sø- og Handelsretten om vildledende markedsføring.

Det betyder, at Jobzonen, der er ejet af JP/Politikens Hus, skal betale konkurrenten Jobindex 75.000 kr. i vederlag samt 25.000 kr. i sagsomkostninger, oplyser Jobindex i en pressemeddelelse.

Sø- og Handelsretten vurderede den 28. april, at helsidesannoncen "Undskyld vi rager lidt op", som Jobzonen bragte i Jyllands-Posten og Politiken den 6. marts 2014, er i strid med markedsføringslovens bestemmelser om god markedsføringsskik, vildledende markedsføring og sammenlignende reklame.

Annoncen indeholdt oplysninger, der gav et ukorrekt billede af det indbyrdes forhold mellem Jobindex og Jobzonen. Det skyldtes, at Jobzonen brugte brugertal for den samlede dækning, JP/Politikens Hus annoncenetværk kan tilbyde, som udgangspunkt for sammenligningen med konkurrenterne Jobindex og Ofir.

Som en del af forliget med Jobindex, der efterfølgende lagde sag an mod Jobzonen, har JP/Politikens jobsite i dag berigtiget den pågældende annonce, "Undskyld vi rager lidt op", ved at indrykke parternes navne og forligsteksten som en helsidesannonce i Politiken og Jyllands-Posten, samme sted som den oprindelige annonce.

Jobzonen knopskyder med vikar-portal

JP/Pol's jobmarked skuffer med nyt millionminus

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også