MediaWatch

Facebook tjente mindre trods stigende salg

Facebook nærmer sig 1,5 mia. profiler og løftede omsætningen pænt i 1. kvartal, men så indtjeningen falde.

Foto: /ritzau/Jens Dresling/Arkiv

It-selskabet offentliggjorde onsdag regnskabet for første kvartal af 2015, og det viste en stigning i antallet af brugere i forhold til året før på 13 pct., så der er i dag er 1,44 mia. verdensborgere med en Facebook-konto.

Samtidig lykkedes det at løfte selskabets omsætning med 42 pct. i forhold til fjerde kvartal 2014.

Men indtjeningen faldt til gengæld med 20 pct. til 509 mio. dollar, ikke mindst fordi firmaet har brugt mange penge på udvikling af nye tjenester og apps.

Ramte forventning

Det svarer til en justeret indtjening per aktie på 0,42 dollar for første kvartal 2015 mod 0,25 dollar i samme periode sidste år. Analytikerne havde ventet et overskud på 0,40 dollar.

Stifter og direktør Mark Zuckerberg er da også ganske godt tilfreds.

"Dette var en stærk start på året. Vi fortsætter vores fokus på at tjene vores brugere og forbinde verden," siger han.

Facebook har været særdeles offensiv, når det handler om at opkøbe konkurrerende produkter. Det gælder blandt andet Instagram og Whatsapp, som begge nu ejes af Facebook.

Selskabet forventer en stigning i udgifter i 2015 på op til 65 pct. i forhold til sidste år, men Facebook forsikrer, at det har en sikker hånd på udgiftshåndtaget.

Facebook faldt 2,2 pct. i eftermarkedet.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs