Facebook tjente mindre trods stigende salg

Facebook nærmer sig 1,5 mia. profiler og løftede omsætningen pænt i 1. kvartal, men så indtjeningen falde.
Foto: /ritzau/Jens Dresling/Arkiv
Foto: /ritzau/Jens Dresling/Arkiv
/ritzau/FINANS

It-selskabet offentliggjorde onsdag regnskabet for første kvartal af 2015, og det viste en stigning i antallet af brugere i forhold til året før på 13 pct., så der er i dag er 1,44 mia. verdensborgere med en Facebook-konto.

Samtidig lykkedes det at løfte selskabets omsætning med 42 pct. i forhold til fjerde kvartal 2014.

Men indtjeningen faldt til gengæld med 20 pct. til 509 mio. dollar, ikke mindst fordi firmaet har brugt mange penge på udvikling af nye tjenester og apps.

Ramte forventning

Det svarer til en justeret indtjening per aktie på 0,42 dollar for første kvartal 2015 mod 0,25 dollar i samme periode sidste år. Analytikerne havde ventet et overskud på 0,40 dollar.

Stifter og direktør Mark Zuckerberg er da også ganske godt tilfreds.

"Dette var en stærk start på året. Vi fortsætter vores fokus på at tjene vores brugere og forbinde verden," siger han.

Facebook har været særdeles offensiv, når det handler om at opkøbe konkurrerende produkter. Det gælder blandt andet Instagram og Whatsapp, som begge nu ejes af Facebook.

Selskabet forventer en stigning i udgifter i 2015 på op til 65 pct. i forhold til sidste år, men Facebook forsikrer, at det har en sikker hånd på udgiftshåndtaget.

Facebook faldt 2,2 pct. i eftermarkedet.

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også