MediaWatch

Bloggere efterlyser klare retningslinjer for reklame

Bloggere ønsker klare regler for, hvornår deres omtale af produkter fra PR-bureauer er reklame. Forbrugerombudsmanden kommer dem i møde.

Mange bloggere er i tvivl om, hvornår omtale af et produkt, som de har modtaget fra et PR-bureau, er reklame, skriver Berlingske.

"Det er blevet svært for bloggerne at navigere i. Virksomhederne prøver mere og mere at få den her "gratis" omtale, fordi den der når ud til mange. Så bloggerne modtager mange uopfordrede gaver," siger Henrik Akselbo, medstifter og direktør i Bloggers Delight, Danmarks største blogunivers, til Berlingske.

Forbrugerombudsmanden er dog på trapperne med retningslinjer for området. Reglerne vil bla. definere, hvornår omtale er reklame eller ej, ligesom de vil omfatte guidelines for, hvordan bloggerne gør opmærksom på, at en reklame er en reklame.

Mere fra MediaWatch

Overblik: Hovedpunkterne i det nye medieforlig

Der er lørdag landet et nyt medieforlig, som bla. indeholder en mindre procentdel af en ”moderniseret” public service-pulje til lydindhold, et styrket DR, et sænket titelloft og et krav om ordnede arbejdsforhold i medie- og filmbranchen. Opdateret.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs