MediaWatch

Fagmedie: Blockbuster slår Netflix på filmudbud

Det nye Blockbuster har nyere og mange flere film end Netflix, men man har glemt at kæle for design og struktur, skriver anmelder på fagmediet Ekko.

Foto: Screenshot

TDC’s nye Blockbuster har nyere og mange flere film end Netflix, men man har glemt at kæle for udformningen af tjeneste, skriver filmmagasinet Ekko i en anmeldelse.

Blockbuster tilbyder et voksende antal relativt aktuelle titler, lynhurtig filmstart, stabil streaming og hæderlig dvd-agtig billedkvalitet, og det giver grobund for en god vod-portal. Men der mangler at blive kælet for udformningen, skriver Ekko, der anerkender at Blockbuster endnu er i beta.

Blockbuster og Netflix er reelt ikke helt sammenlignelige produkter, men Netflix dominerer kategorien, og derfor vælger Ekko at drage paralleller:

Netflix tilbyder abonnement på film. Man betaler et månedligt beløb for fri adgang til et større udvalg af typisk lidt ældre film og tv-serier. Et Netflix-abonnement koster 69 kr. om måneden. Blockbuster tilbyder derimod lejefilm, hvor man betaler for leje af hver enkelt film, typisk af nyere dato. Blockbuster forlanger 19-39 kr. pr. film, som man kan se i to døgn.

I april 2014 oplyste Flixfilm.dk efter en optælling, at der skulle være omkring 7.000 filmtitler på amerikansk Netflix og næsten 2.000 på dansk Netflix. Til sammenligning skulle der være 5.000 titler på Blockbuster, der står godt målt på filmenes nyhedsværdi.

Ekkos anmelder fremhæver, at 'Fasandræberne' havde dansk biografpremiere 2. oktober 2014 - og allerede lå på Blockbuster 20. januar 2015.

"Som helhed er Blockbuster-filmudvalget forudsigeligt, præget af gamle travere og nyere mainstream-titler. Et samarbejde med Another World Entertainment bringer os dog ud i randområderne, og der er overraskelser som Elvis Hansen, en samfundshjælper (1988) og Bananen – skræl den før din nabo (1990), som ellers kan være svære at finde, da de ikke er udgivet på dvd," skriver Ekko.

Nordisk Film lancerer streamingtjeneste med film-klassikere

5.000 flere er kreditkort-klar hos Blockbuster

20.000 klar til at bruge kreditkortet hos Blockbuster 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs