MediaWatch

Analyse: Betalingsmure løser ikke avisernes problemer

Relativt velfungerende betalingsmure på avisernes online-udgaver ændrer ikke på, at aviser lever livet farligt, konkluderer ny analyse af mediestøtte og online nyheder.

De danske mediehuse har indført relativt velfungerende betalings- og abonnementsordninger for deres netaviser, som ikke har mistet nævneværdig trafik af den grund.

Men den indtjening, der kommer fra digitale abonnenter, vil næppe kunne erstatte tabene på de trykte aviser.

Det spår adjunkt Aske Kammer, Syddansk Universitets Center for Journalistik og Stig Hjarvard, Københavns Universitet,  i en ny artikel ”Online news: between private enterprise and public subsidy”, som analyserer mediestøttens og online nyheders betydning for mediehusene.

Artikel bringes i tidsskriftet Media, Culture & Society.

De to forfattere henviser til, at principperne i den nye ”platformsneutrale” mediestøttelov, som over de næste tre år i stigende grad vil give penge til indhold frem for medier, skaber nye problemer for aviserne.

Digitale medier får større støtte-andel

"Den seneste mediestøttelov viser, at der nu er sat gang i en udvikling, hvor journalistiske medarbejdere og journalistisk indhold i fremtiden vil blive de afgørende parametre, der afgør, om et medie er værdig til støtte, ikke mediets form eller oplagstal, sådan som det har været tidligere," lyder advarsel fra forfatterne.

"Det åbner op for, at en række digitale medier vil få del i støtten, fordi de leverer journalistisk indhold, og fordi de også udfylder en vigtig demokratisk funktion. Så medmindre mediehusene finder en bæredygtig forretningsmodel for deres trykte medier og skaber større indtjening på de digitale medier, vil de få det mere end svært i fremtidens medielandskab," skriver Aske kammer og Stig Hjarvard.

Politiken tager opgør med "one size fits all"-abonnement

Lækket rapport: Her er New York Times' digitale løsninger

Endnu to lokalaviser dropper hård betalingsmur

Forsker: Betalingsmure slår først igennem i 2016 

Mere fra MediaWatch

Nent skifter navn

Med nyt navn vil virksomheden signalere et strategisk fokus på streamingtjeneste, lyder det i en pressemeddelelse.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs