Endnu to lokalaviser dropper hård betalingsmur

Flere andre aviser har gjort det, inklusive danske Stiften.dk. Nu lemper to svenske aviser på deres konsekvente betalingsmure.

Det kostede for meget trafik at lukke alle gratister ude. Det konstaterer to svenske netaviser, der nu slår hul på deres "hårde" betalingsmure. Det skriver det svenske nichemedie Dagensmedia.se.

Norrbottens-Kuriren og NSD, begge regionale morgenaviser ejet af mediehuset Norrbottens Media, indførte for knapt en måned siden betalingsmure på deres netaviser.

Fire uger efter var trafikken, målt på både besøgende og sidevisninger omtrent halveret, sammenlignet med ugen inden lanceringen, skriver Dagensmedia.se.

Begge netaviser vil nu lukke op for mere gratis trafik: Fælleshistorier bliver låst op, mens egne afsløringer og analyser bliver bag betalingsmuren. Redaktøren afviser dog, at det er en direkte konsekvens af trafiktabet.

"Det er ikke specielt bemærkelsesværdigt, bekymrende eller generende," siger  Lennart Foss, CEO i NTM-koncernen, der ejer Norbottens Media, til Dagensmedia.se.

Flere andre medier, verden over, har lagt ud med en hård betalingsmur og siden lempet på den. Herhjemme har Stiften.dk ændret sin betalingsmur til en "metered model". I USA har bl.a. San Francisco Chronicle og Dallas Morning News slået hul på sin betalingsmodel. Og I Norge har bl.a. Østlandets Blad lempet sin model.

Britiske The Times, der som den første kendte avis lancerede den hårde betalingsmur på Thetimes.co.uk har dog, trods markante trafikfald, ifølge britiske medier et tab på op mod 90 pct.,  ikke lempet på sin mur. Ifølge The Times selv har avisen nu 140.000 digitale abonnenter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også