En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
12.12.2014kl. 13.29

Google lukker Google News i Spanien i næste uge

Indførslen af den såkaldte "Google skat" i Spanien får Google til at droppe Google News i landet inden jul.
Foto: Søren Sielemann/Polfoto/Arkiv
RITZAY/MEDIAWATCH

Spanien vil med en ny lov, der træder i kraft til januar, tvinge Google News og lignende tjenester til at betale for de artikler, tjenesten videreformidler.

Google News er en nyhedstjeneste, der giver gratis adgang til arkiver af aviser og links til avisers hjemmesider på internettet, men det er slut i Spanien, når Google som modtræk lukker for adgangen 16. december.

Loven er blevet døbt "Google skat" og søger at tvinge Google News og lignende nyhedstjenester til at betale for at gengive indhold hentet fra andre hjemmesider. Dermed kan den også ramme andre virksomheder som Yahoo, der har en lignende tjeneste.

Så meget trafik får medier fra Google News

"Adgang til nyheder på internettet vil stadig garanteres, da den kan blive fundet gennem nyhedsorganisationernes egne hjemmesider eller internetsøgninger," lyder det i en erklæring fra det spanske kulturministerium.

I slutningen af november gav et stort flertal af europaparlamentarikerne udtryk for, at de ønsker at indskrænke Googles magt for at fremme lige konkurrence. Afstemningen har dog kun symbolsk betydning, da EU-Parlamentet ikke selv kan fremsætte lovforslag.

Parlamentarikerne ønsker at opdele Google i to og forsøgte derfor at lægge pres på EU's danske konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, der står i spidsen for en konkurrencesag mod Google, der kører på sit femte år.

EU-Kommissionen undersøger i sagen, om verdens største søgemaskines dominans er med til at presse konkurrenter ud af markedet.

Europæiske domstole har tidligere i år pålagt Google at slette gamle søgeresultater om folk, hvis de henvender sig, hvilket bunder i folks "ret til at blive glemt".

/ritzau/AFP

Relaterede artikler:

  • Foto: Jens Dige/Polfoto

    "Hvornår omfavner I for alvor digitalt, Stig Ørskov?"

    For abonnenter

  • Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv

    Redaktører: Flere vil også slettes direkte i vores arkiver

    For abonnenter

  • Google lancerer betalingsmodel til netmedier

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Photo: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Photo: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Læs også

Foto: Tv 2 / Danmark
TV

TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling

TV 2s kommercielle direktør understreger, at TV 2 Play skelner mellem uforsætlige og systematiske videredelinger af logins til tjenesten.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 17.45
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 16.32
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 16.19
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 15.35
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 14.31
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 14.15
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 13.48
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 12.45
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
Flere nyheder

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Watch Job

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • People and Operations Partner

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge