Norge nærmere harmonisering af avismoms

Om fem år skal norske printaviser pålægges en moms på 8 pct., mens regeringen allerede nu vil sænke netavisers moms til samme niveau.

Fem år mere.

Så længe får de norske printaviser lov til at bevare privilegiet nulmoms, som danske prinataviser også nyder godt af.

Ifølge flere norske medier har den norske regering forhandlet et forslag på plads, der om fem år skal harmonisere den moms trykte og digitale aviser betaler af deres bladsalg.

I dag er printaviserne momsfritaget, mens netaviserne skal betale fuld moms, 25 pct., som i Danmark. Men forslaget betyder, at momsen på digitale aviser nu bliver sat ned til 8 pct., mens papiraviserne først om fem år skal afregne samme beløb til staten.

 

Opgør med fritagelse

Dermed tegner fremtidens norske avismoms til at blive en lavmoms og ikke den nulmoms på print og net, som den norske avisbranche gerne havde set.

"Det har aldrig været på tale, at regeringen vil indføre nulmoms for digitale medier. Skal vi have en platformneutral ordning, noget vi har nedfældet i vores regeringsgrundlag, så bliver det otte-otte, altså lige moms for papiraviser og digitale medier," sagde kulturminister Thorhild Widvey for nylig til norske Kampanje.

Dansk kritik af nulmoms

I Danmark møder printavisernes nulmoms tilbagevendende kritik fra flere sider. I foråret opfordrede Egmonts danske topchef, Steffen Kragh, bl.a. politikerne til at gøre op med momsfritagelsen - lige som mange netmedier mener, at den er med til at skævvride konkurrencen på mediemarkedet.

Den danske nulmoms vurderes typisk at have en værdi på en mia. kr. for avishusene, en værdi der dog gradvist udhules i talt med oplagsfaldet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også