MediaWatch

Nyt site samler arkiv over danske betalingsmure

Ph.d., lektor og MediaWatch-skribent Aske Kammer lancerer Paywall Watch - et site, der samler data om danske avisers betalingsmodeller.

Et nyt site vil samle al offentlig tilgængelig viden om danske avisers overgang fra gratis til betalte netnyheder.

Paywall Watch, der er bygget af Aske Kammer, Ph.d. og lektor ved Syddansk Universitet, vil indsamle informationer om betalingsmodeller, mængden af abonnementer og indvirkning på trafikken.

Håbet er, at sitet kan være en vidensressourcer for både mediepraktikere, forskere, studerende og andre med interesse for betalte netnyheder. 

"Ambitionen er at have den eksisterende viden samlet ét sted i stedet for at have den flagrende rundt i en masse små stykker på forskellige websites, blogs, status-opdatering, tweets, artikler og så videre, " skriver Aske Kammer i en pressemeddelelse.

I øjeblikket har sitet information om 17 danske netaviser.

Sitet hænger sammen med Aske Kammers forskning ved Center for Journalistik på SDU, hvor han over de næste tre år undersøger implementeringen af online betaling for danske netaviser og konsekvenserne af dem.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs