Speciale: Teknik og traditioner holder netaviser tilbage

Netaviser formidler stadig i traditionelt format: tekst og billede. Nyt speciale fra Syddansk Universitet indkredser en række grunde til, at der ikke tænkes mere i "multimedie" blandt de største netaviser.

Digitale platforme har revolutioneret distributionen af nyheder, men langt fra nyhedsformatet.  Nok har medierne omfavnet online og skabt velbesøgte netaviser, men nyhederne består stadig mestendels af det traditionelle avisformat; tekst og billede.

Hvorfor netaviserne ikke har udviklet et mere særegent nyhedssprog er emnet for et nyt speciale, 'Vejen til merværdi – multimediejournalistikkens vilkår i danske netmedier”, fra Syddansk Universitet, skriver Center for journalistiks netmagasin Ahaheder.dk

Her har journalist og cand. public Lars Tofte gennem interviews med nyhedschefer, redaktører og redaktionschefer på Tv2.dk, Politiken.dk, Berlingske.dk, Ekstrabladet.dk og Bt.dk indkredset en række benspænd for netmediernes brug af multimediale formidlingsformer.

Savner opbakning

For det første peger specialet på, at de øverste redaktionelle chefer prioriterer udviklingen af multimediejournalistik for lidt økonomisk og strategisk. Netcheferne savner opbakning og råderum til eksperimenter og udvikling.

Derudover står den daglige nyhedsstrøm i vejen - i den trummerum overskygger aktualitetskriteriet. Der skal med andre ord skabes plads i en travl arbejdsgang og nyhedskultur på en netredaktion, hvis der skal gås nye veje.

Tekniske begrænsninger hører også til de store benspænd. Journalisternes digitale formidlingsværktøjer er tunge og bøvlede, siger flere netchefer. Og så fylder multimedie endelig for lidt på uddannelserne - journalistpraktikanter bidrager ikke til at sparke døren ind til nye formidlingsformer.

Skaber mere værdi

Specialet konkluderer også, at der er meget at vinde ved at tænke mere i multimediejournalistik, fordi det kan gøre indholdet mere unikt og dermed løfte brugerbetalingen online.

”Som det er i dag, kan du som medie have en rigtig god historie, der bliver citeret af alle de andre. Og det er jo fint, men med multimedier har du altså en mulighed for at skabe merværdi og lave historier, der er langt sværere at kopiere, fordi det sværere at kopiere eksempelvis en grafik,” siger journalist og cand. public Lars Tofte til Ahaheder.dk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også