Tablet-boom i danske hjem

Antallet af husstande, der har føjet en tablet til interiøret er fordoblet det seneste år - næsten hver andet hjem er nu udstyret med en Ipad eller anden tablet, viser Gallup-undersøgelse.

Danskerne ifører sig i stadig højere grad mobile medier, viser en undersøgelse Gallup har foretaget for brancheorganisationerne Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation (tidl. DRRB).

67 pct. af den voksne befolkning havde i maj en smartphone og 44 pct. af husstandene mindst én tablet. Dermed er antallet af tablets fordoblet i løbet af det seneste år. I alt er der nu 1,1 mio. tablets bag hjemmet fire vægge, fortrinsvis Ipad, skriver Danske Medier.

Til gengæld er villigheden til og interessen for at bruge penge på apps kølnet. Danskernes månedlige forbrug til tablet-apps er 8,60 kr. og til smartphones 6,51 kr. - mod henholdsvis 23,50 kr. og 13,80 kr. i 2011.

Når det gælder nyhedslæsning har de håndholdte digitale devices samtidig overhalet papiravisen. 38 pct. læser ifølge spørgeundersøgelsen nyheder på den klassiske desktop computer, 30 pct. på mobilen, 26 pct. på tablet og 24 pct. i papiravisen.

Boomet gælder dog ikke interessen for tablets som annoncemedie – mobilreklamer forstyrrer, mener de fleste. Alligevel foretrækker de fleste reklamefinansierede gratis apps - frem for reklamefri apps, der til gengæld koster at downloade.

En undersøgelse fra bureaugruppen Aegis Media konkluderede for nylig, at 75 pct. bruger deres tablets til at læse nyheder.

Nyheder og shopping dyster om brugerne på tablets

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også