Webtrafik: Politiken.dk krabber sig ind på Bt.dk
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5308368.ece/ALTERNATES/schema-16_9/politiken_dk.jpg)
Med knap 50.000 brugere til forskel blev afstanden mellem Bt.dk og Politiken.dk i februar den mindste længe, viser de seneste trafiktal fra Danske Medier/FDIM.
Bt.dk mistede næsten 17 pct. af brugerne i forhold til februar sidste år - hvilket formentlig også skyldes den stigende trafik fra smart phones, der ikke tælles med i statistikken fra Danske Medier/FDIM. Samtidig tabte Politiken.dk kun 2,6 pct. af læserne set i forhold til sidste år.
Målt på sidevisninger ligger Bt.dk dog stadig langt højere end Politiken.dk: Bt.dk havde næsten 100 mio. i februar, mens Politiken.dk nåede 43,2 mio.
Med en placering som nr. 9 på FDIM's topliste over de største sites målt på brugertal, står Politiken.dk dermed solidt positioneret, før netavisen i maj indfører online abonnement. Fremover skal brugerne betale 44 kr. månedligt, hvis de vil læse flere end 25 artikler online om måneden.
![](https://photos.watchmedier.dk/U5LbvgF9a6CNGWb9nyhBXrOSvT5WBWjACtt--NMWqpA/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle5308389.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2FBT_Politiken_feb13.jpg)
Pol.dk (rød kurve) nærmer sig Bt.dk
Tocifrede trafiktab til dagblads-sites
Online brugerbetaling tog Jyllands-Posten som bekendt fat på på Jp.dk og Epn.dk allerede i december med lanceringen af JP Premium. Lige som Politiken, har Jyllands-Postens haft fokus på, at det digitale abonnementstilbud ikke må koste gratistrafik og dermed bannerannonceomsætning.
Den ambition fik et knæk i februar med trafikfald på godt 10 pct. på Jp.dk og 21 pct. for Epn.dk. Hvorvidt det skyldes betalingsdelen er dog ikke til at udlede - konkurrenten i Pilestræde i København, Berlingske, der først lancerer deres nye brugerbetalingsmodel i denne måned, oplevede også brugertab på B.dk og Business.dk på hhv. 12 og 13 pct. i februar, og nogenlunde samme procentuelle tab rammer Tv2.dk og Information.dk.
![](https://photos.watchmedier.dk/e6W__rypZel91P9DAXNHQGinsvBA-ZuRjJkHux8sJ4I/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle5308391.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fjp_epn_feb2013.jpg)
Trafikudvikling på Jp.dk og Epn.dk(rød) fra marts 2011 til februar 2013
Derudover fortsætter Euroinvestor og Msn.dk med at miste desktop-brugere med stor hast - mere overraskende er det, at Politikens Lokalavisers nyhedssite, Lokalavisen.dk, med ét styrtdykker med 21 pct. i februar.
JV.dk og Avisen.dk vokser
Omvendt har Syddanske Mediers web-flagskib Jv.dk haft en forrygende februar med en brugervækst på godt 23 pct. Den vækst kan A-pressens og Freeways Avisen.dk dog stikke med tilgang på lige knap 25 pct. - hvilket giv er en placering på Toplisten som nr. 35 - mod en plads som nr. 52 i februar 2012.
![](https://photos.watchmedier.dk/UylCOy5sFXgTA5NuNPmbDsMKkHRdkJT1pb7OMP53D1o/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle5308400.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Favisen_feb2013.jpg)
Avisen.dk's vækst har været stejl i årets to første måneder
Blandt boblerne uden for top 50 gør Metroxpress.dk sig bemærket - sitet ligger lige nu på plads 57 og har haft en stejl vækstkurve opad i januar og februar. Det er dog også nødvendigt, hvis det netop relancerede Mx.dk skal nå målsætningen om at komme i top 20 i år.
Relaterede artikler
"Nyt Mx.dk har lang vej igen"
For abonnenter