Spotify vil hæve prisen i USA

Aktien steg mandag efter melding fra streamingplatformen.
Prisstigningerne vil tage effekt fra starten af juli, og de vedrører selskabets premium-abonnementer, der vil stige med 9 pct. til 11,99 dollar om måneden. | Foto: Brendan Mcdermid/Reuters/Ritzau Scanpix
Prisstigningerne vil tage effekt fra starten af juli, og de vedrører selskabets premium-abonnementer, der vil stige med 9 pct. til 11,99 dollar om måneden. | Foto: Brendan Mcdermid/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE & REDAKTIONEN

Den svenske musikstreamingtjeneste Spotify har mandag annonceret kommende prisforhøjelser på det amerikanske marked, og det løfter aktiens amerikanske notering med 4,1 pct. mandag sen eftermiddag.

Prisstigningerne vil tage effekt fra starten af juli, og de vedrører selskabets premium-abonnementer, der vil stige med 9 pct. til 11,99 dollar om måneden.

”Dette er muligvis et tegn på Spotifys tillid til sin egen value proposition, konkurrencemæssige position og priskraft, især da tidligere prisforhøjelser medførte en bedre opsigelsesudvikling end ventet,” kommenterer finanshuset Evercore ISI ifølge Bloomberg News.

Også Keybanc regner med en ”minimal” effekt på opsigelserne af abonnementer og ser omsætningen hos Spotify vokse med 3-4 pct. på årsbasis på grund af de højere priser.

Det ventes, at omsætningen alene i andet halvår 2024 vil kunne vokse med 400 mio. dollar på grund af de nye priser, skriver Bloomberg News. I forvejen ventede analytikerne i en omsætning på knap 17 mia. dollar i 2024.

Hvorvidt prisstigninger også bliver udrullet på det danske marked, oplyser Spotify ikke.

Entre på lydbogsmarkedet

Hos Spotify, der har oplevet en løbende vækst, har det ikke altid været givet, at driften løb rundt. Men efter fyringsrunder og øget fokus på lønsomhed har der været rekordstort overskud på driften i både tredje kvartal sidste år og i første kvartal i år.

Nedskæringerne i staben har ikke stoppet abonnementsvæksten, og Spotify havde 14 pct. flere abonnenter med sig ud af første kvartal i år end i 2023. Sideløbende har Spotify også skruet priserne op - og varslet yderligere prisstigninger - og tjenesten har lanceret det dyrere premium abonnement sidste år..

Tjenesten har også taget sine første skridt på lydbogsmarkedet. I første omgang er det sket i en række engelsksprogede lande, men det er tilsyneladende lykkes at bryde i gennem her, og i februar lød det, at Spotify sad på 11 pct. af lydbogsmarkedet i USA.

Hvornår aktiemarkedets darling gør sin entre på det danske lydbogsmarked, er stadig uvist.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu