X på vej mod markant fald i annonceindtægterne

Det sociale medies udfordringer med frafaldne annoncører er fortsat i fjerde kvartal.
Elon Musk købte det sociale medie X, der dengang hed Twitter, for 44 mia. dollar i 2022. | Foto: Gonzalo Fuentes/Reuters/Ritzau Scanpix
Elon Musk købte det sociale medie X, der dengang hed Twitter, for 44 mia. dollar i 2022. | Foto: Gonzalo Fuentes/Reuters/Ritzau Scanpix
af marketwire

Elon Musks sociale medie X er på vej mod et markant dyk i indtægterne fra annoncesalget her i 2023.

Det skriver Bloomberg News med henvisning til unavngivne kilder.

Det sociale medie omsatte i hvert af årets første tre kvartaler for omtrent 600 mio. dollar, og koncernen er på vej mod et tilsvarende niveau her i fjerde, hvilket vil sikre X en samlet indtægt fra annoncer på omkring 2,5 mia. dollar.

Det er dog 1 mia. dollar lavere en annoncesalget i 2022 og altså tæt på et fald på 30 pct., og det er mindre end de 3 mia. dollar, der var målet for i år.

X er ramt af, at en lang række store annoncører har valgt at trække sig fra platformen.

I første omgang, fordi Elon Musk efter sin overtagelse har tilladt en række tidligere udelukkede og omstridte konti at vende tilbage til det sociale medie, men på det seneste også på grund af kontroversielle udtalelser, der er blevet opfattet som antisemitiske, på X fra Elon Musk selv.

Annoncesalget udgør ifølge Bloomberg News’ kilder omkring 70-75 pct. af X’ samlede indtægter, mens datasalg og abonnementer leverer resten af toplinjen, og det betyder, at X’ samlede omsætning i 2023 vil ende i omegnen af 3,4 mia. dollar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også