Politikere købte Facebook-annoncer for næsten 20 millioner

Indkøb af annoncer på Metas sociale medieplatforme Facebook og Instagram under valgkampen satte ny rekord i år.
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

I den nyligt afsluttede valgkamp om pladserne i Folketinget blev der sat ny markant rekord for politikeres og partiers annoncekøb på Metas platforme, herunder Facebook og Instagram. Der skriver politiskannoncering.dk, der har samlet det fulde overblik.

I alt har partierne brugt 19,7 mio. kr. på annonceindkøb hos Meta ifølge Facebooks Ad Library. Til sammenligning blev der brugt knap tre mio. kr. under folketingsvalget i 2019.

Mest har Konservative brugt med annonceindkøb på Facebook og Instagram for 3,8 mio. kr., mens Venstre har brugt 3,4 mio. kr. og Liberal Alliance 3,3 mio. kr. Først på en fjerdeplads ligger et rødt parti, da Socialdemokratiet har brugt 2,7 mio. kr.

MediaWatch talte i sidste uge med fem af de store avishuse i Danmark om, hvordan annonceindrykket i både lokale, regionale og nationalt dagblade har tegnet sig under årets valgkamp. Her var meldingerne blandet, men det kunne hos enkelte mærkes, at den digitale annoncering har taget fart.

Mediehuse har haft blandet annonceheld under valgkampen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også