MediaWatch

Politikere købte Facebook-annoncer for næsten 20 millioner

Indkøb af annoncer på Metas sociale medieplatforme Facebook og Instagram under valgkampen satte ny rekord i år.

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

I den nyligt afsluttede valgkamp om pladserne i Folketinget blev der sat ny markant rekord for politikeres og partiers annoncekøb på Metas platforme, herunder Facebook og Instagram. Der skriver politiskannoncering.dk, der har samlet det fulde overblik.

I alt har partierne brugt 19,7 mio. kr. på annonceindkøb hos Meta ifølge Facebooks Ad Library. Til sammenligning blev der brugt knap tre mio. kr. under folketingsvalget i 2019.

Mest har Konservative brugt med annonceindkøb på Facebook og Instagram for 3,8 mio. kr., mens Venstre har brugt 3,4 mio. kr. og Liberal Alliance 3,3 mio. kr. Først på en fjerdeplads ligger et rødt parti, da Socialdemokratiet har brugt 2,7 mio. kr.

MediaWatch talte i sidste uge med fem af de store avishuse i Danmark om, hvordan annonceindrykket i både lokale, regionale og nationalt dagblade har tegnet sig under årets valgkamp. Her var meldingerne blandet, men det kunne hos enkelte mærkes, at den digitale annoncering har taget fart.

Mediehuse har haft blandet annonceheld under valgkampen

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs