Politikere købte Facebook-annoncer for næsten 20 millioner
![Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14534954.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20221026-220655-6-5480x3419ma.jpg)
I den nyligt afsluttede valgkamp om pladserne i Folketinget blev der sat ny markant rekord for politikeres og partiers annoncekøb på Metas platforme, herunder Facebook og Instagram. Der skriver politiskannoncering.dk, der har samlet det fulde overblik.
I alt har partierne brugt 19,7 mio. kr. på annonceindkøb hos Meta ifølge Facebooks Ad Library. Til sammenligning blev der brugt knap tre mio. kr. under folketingsvalget i 2019.
Mest har Konservative brugt med annonceindkøb på Facebook og Instagram for 3,8 mio. kr., mens Venstre har brugt 3,4 mio. kr. og Liberal Alliance 3,3 mio. kr. Først på en fjerdeplads ligger et rødt parti, da Socialdemokratiet har brugt 2,7 mio. kr.
MediaWatch talte i sidste uge med fem af de store avishuse i Danmark om, hvordan annonceindrykket i både lokale, regionale og nationalt dagblade har tegnet sig under årets valgkamp. Her var meldingerne blandet, men det kunne hos enkelte mærkes, at den digitale annoncering har taget fart.
Relaterede artikler
Mediehuse har haft blandet annonceheld under valgkampen
For abonnenter