En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag7. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
23.03.2022kl. 10.46

Fremtidens journalistik kræver diversitet hos medierne

At arbejde hensigtsmæssigt med data kræver forandring og innovation. Det er svært, når journalister ligner hinanden på såvel udseende som baggrund, kompetencer og faglig orientering.
Foto: Jan Bjarke Mindegaard / Watch Medier
Foto: Jan Bjarke Mindegaard / Watch Medier
AF MALTE JØRSTAD, EKSTERN LEKTOR OG JOURNALISTIK FELLOW VED SDU

MEDIEKLUMMEN |

Brugerdata og -indsigter er dele af den polstring, som skal styrke relationen mellem nyhedsmedier og deres målgrupper i fremtiden.

I tidligere klummer har jeg argumenteret for, at det stiller krav til data-kulturen i den danske mediebranche. Blandt andet har jeg anbefalet at bruge indsigter og analyse til at træffe data-informerede beslutninger og gøre arbejdet med data til en fælles bestræbelse på tværs af nyhedsorganisationen.

Om Medieklummen

I MediaWatch Medieklumme kommer skiftende profiler med deres indspark til centrale temaer, aktuelle problemstillinger og brudflader i medielandskabet fra hver deres hjørne af branchen.

Malte Jørstad er denne uges klummeskribent.

Malte Jørstad er ekstern lektor og journalistisk fellow på Syddansk Universitet. Han har tidligere arbejdet som videojournalist og brugerdata-specialist med fokus på digitale og sociale medier.

Data-kultur kræver kulturændringer, innovation og ikke mindst ledelser, der forstår at løfte og facilitere opgaven.

På bagkant af kvindernes internationale kampdag og efter en uge med tankevækkende historier om dårlig medieledelse bragt i Fagbladet Journalisten, vil jeg benytte månedens klumme til at dvæle ved diversitetens indflydelse på at muliggøre disse forandringer.

Mangfoldighed skaber resultater

"Diversitet og inklusion er ikke bare "nice to have". Det har en enorm indflydelse på den måde, vi former vores forretning og forventer, at den ser ud om fem til seks år".

Citatet kommer fra Virginia Stagni, Head of Business Development hos Financial Times, der i 2021 blev interviewet om, hvordan hendes mediehus innoverer, udvikler sin journalistik, vækster antallet af abonnenter og tiltrækker talenter.

Hendes anbefaling til mediebrancher verden over er at se på sammensætningen af medarbejdere i redaktionslokalet. Et mangfoldigt team kan have positiv indflydelse på virksomheders evne til at samarbejde, innovere og skabe resultater på bundlinjen, siger hun.

Det gælder både køn og alder såvel som faglige og kulturelle baggrunde.

Hendes pointe bakkes op af mange års forskning.

Undersøgelser fra såvel Aalborg Universitet som HKBU School of Business kæder diversitet sammen med virksomheders evne til at innovere. Og en McKinsey-rapport fra 2020, der fokuserer på diversitet i virksomhedsledelser, er udgivet med den sigende titel: "Diversity wins".

Mangler i redaktionslokalet

Det er let at få øje for argumenterne for at sikre en blanding af kompetencer, fagligheder og perspektiver i redaktionslokalet. Det er vigtige komponenter i den digitale omstilling, som mediebranchen står overfor. Den kræver, at nyhedsmedier tænker anderledes, end de er vant til.

Men som det er nu, er mediebranchen og dens ledelseslag overvejende homogen. I februar 2022 var der 49,28 procent kvinder og 50,72 procent mænd blandt medlemmerne i Dansk Journalistforbund. På trods af den ligelige fordeling viser en undersøgelse, at kun en tredjedel af de redaktionelle ledere er kvinder.

Tal fra 2019 viser, at kun 1,5 procent af medlemmerne i fagforbundet havde anden etnisk herkomst.

Og mens vi på den ene side ligner hinanden fysisk, har vi også tendens til at dyrke og anerkende de samme kompetencer i vores ledelseslag. Kai Hammerich, der rådgiver om topledelse, siger i et interview til Fagbladet Journalisten på bagkant af en række artikler om dårlig ledelse i mediebranchen:

"Det, man bliver anerkendt for i mediebranchen, er for eksempel at være en god journalist, at finde den gode historie og skære den rigtigt. Det har ikke været ledelsesopgaven, der blev værdsat."

Med andre ord er en god journalist ikke nødvendigvis en god leder, der forstår af facilitere og understøtte forandring.

Journalister orienterer sig internt

Når vi ligner hinanden, har vi tendens til at gøre de samme ting og på den samme måde.

Det mener blandt andre forskeren Jacob L. Nelson, der i 2021 udgav bogen Imagined Audiences. Ifølge ham har journalister tendens til at orientere sig mod kolleger, fagfæller og konkurrenter, når de skal udvælge historier eller evaluere deres arbejde.

Og ifølge Carrie Brown og Jonathan Groves, der i 2020 udgav bogen Transforming Newsrooms, gør journalistikkens ensrettede kultur og orientering, at enhver forandring ofte imødekommes med mere eller mindre aktiv modstand, fordi forandringen kan opfattes som et angreb på faglige kerneværdier.

Louise Story er tidligere chefstrateg på The Wall Street Journal. Her arbejdede hun målrettet med at højne diversiteten i redaktionslokalet, for hvis ikke redaktionen var mangfoldig, hvordan skulle de så gøre sig forhåbninger om at nå et mangfoldigt publikum?

"Du kan ikke skabe produkter, der tiltaler en mixet modtagergruppe uden at have diversitet blandt dine ansatte og ledere. Det er essentielt at skabe en inkluderende arbejdsplads, hvis du vil lave indhold, der ræsonnerer med nye målgrupper," skrev Story i et indlæg for International News Media Organisation.

Det samme gælder evnen til at innovere, skabe og tænke nyt. Hvis ikke branchen har mangfoldige organisationer og ledelseslag, hvordan skal vi så for alvor omfavne arbejdsmetoder og kompetencer, der ligger uden for vores normale tankemønstre og fremgangsmåder?

Hvordan skal vi skabe en positiv data-kultur, hvor data bruges til at træffe beslutninger om fremtiden og styrke relationen til de modtagere, det hele handler om?

Med de ord. God bagkantskampdag.

 

Læs andre klummer af Malte Jørstad

Sådan kan data-lov få konsekvenser for medierne - og her er mulige løsninger

Slip data fri på redaktionen

Er dit medie klar til at tage data-informerede beslutninger i 2022? 

Relaterede artikler:

  • Lidt mere end hver tredje stol i ledelsesgangene på danske mediearbejdspladser er besat af kvinder. | Foto: Mik Eskestad/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

    Kvinder er i undertal på mediernes ledelsesgange

    For abonnenter

  • Foto: Neil Hall/Reuters/Ritzau Scanpix

    Britisk broadcaster vil bruge 700 mio. kr. på at øge diversiteten

    For abonnenter

  • Ligestillingsminister Trine Bramsen (S) ønsker en forstærket indsats for at sikre flere kvinder i bestyrelser for de største danske selskaber | Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

    EU-ministre er enige om flere kvinder i bestyrelser

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Thomas Borberg
TV

Melding om omlægning skaber usikkerhed blandt TV 2-ansatte

Tillidsrepræsentant håber ikke, at medarbejderne søger væk som følge af den uafklarede situation hos TV 2. 
  • TV 2 News' aftenryk til Odense skal spare penge til digitale investeringer
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Photo: Henrik Montgomery/AP/Ritzau Scanpix
Aviser

Trods lille fald lander Dagens Nyheter næstbedste resultat i over 20 år

For abonnenter

Foto: Flindt Mogens/Ritzau Scanpix
TV

Jes Dorph-Petersen får værtsjob på Dk4

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

TV 2 News' aftenryk til Odense skal spare penge til digitale investeringer

For abonnenter

Foto: Stine Bidstrup/ERH
TV

Yousee-ejers topchef: Det virker ikke i længden af fyre sig til besparelser

For abonnenter

Foto: Finn Frandsen
Aviser

Dagbladet Børsens svenske ejer havde vind i sejlene i 2022

For abonnenter

Læs også

Photo: Thomas Borberg
TV

Melding om omlægning skaber usikkerhed blandt TV 2-ansatte

Tillidsrepræsentant håber ikke, at medarbejderne søger væk som følge af den uafklarede situation hos TV 2. 

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

TV 2 News' aftenryk til Odense skal spare penge til digitale investeringer

”Vi har været bevidste om dobbeltarbejdet, men har aktivt valgt det til, fordi det var vigtigt, begge områder stod så stærkt som muligt,” siger TV 2’s nyhedsdirektør, Ulla Pors, om ændringer.

For abonnenter

Foto: Melissa Kühn Hjerrild/Politiken/Ritzau Scanpix
Fokus

To ud af tre i mediebranchens absolutte top er mænd

Ligestilling i toppen. I branchens øverste lag er hver tredje stol besat af en kvinde. Forskere vurderer, udviklingen har stået stille i et årti, og at ubalancen betyder, selskaberne ikke ledes med bedst mulig indsigt. 

Seneste nyt

  • Radiovært og nationens vækkeur Michael Juul Sørensen er død – 06.50
  • Melding om omlægning skaber usikkerhed blandt TV 2-ansatte – 6. feb.
  • Trods lille fald lander Dagens Nyheter næstbedste resultat i over 20 år – 6. feb.
  • Jes Dorph-Petersen får værtsjob på Dk4 – 6. feb.
  • Yousee-ejers topchef: Det virker ikke i længden af fyre sig til besparelser – 6. feb.
  • TV 2 News' aftenryk til Odense skal spare penge til digitale investeringer – 6. feb.
  • Dagbladet Børsens svenske ejer havde vind i sejlene i 2022 – 6. feb.
  • Bestyrelsesmedlem retter skarp kritik mod ledelsen i JP/Politikens Hus – 6. feb.
  • North Media ramte nedre ende af egen prognose i 2022 – 6. feb.
  • Filminstituttet lancerer online filmtilbud til dagsinstitutioner – 6. feb.
  • Pressechef i Klimaministeriet skifter til rådgiverstilling – 6. feb.
  • Yousee-ejer hopper på stedet – 6. feb.
  • Aller Medias topchef: "Vi skal også være levedygtige i den digitale arena" – 6. feb.
  • Gannett sløjfer kommentarspor på de fleste af sine nyhedssites – 6. feb.
  • Danske biblioteker møder økonomisk pres af stigende digitale udlån – 6. feb.
Flere nyheder

Job

  • People Manager for Upright Music

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • SoMe Manager

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Se flere jobs

Watch Job

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Erfaren IT Supporter

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

Se flere jobs

Job

  • People Manager for Upright Music

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • SoMe Manager

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge