Redaktionel uenighed skiller vejene i Vid & Sans

Vidensmediet Vid & Sans gennemfører efter kort tid i luften en udskiftning på chefredaktørposten. Tilgangen til den videnskabsbaserede journalistik, mediet bygger på, har været for forskellig, lyder det fra parterne.
Foto: Aarhus Universitetsforlag / PR
Foto: Aarhus Universitetsforlag / PR

To en halv måned efter lanceringen bliver der skiftet chefredaktør på det digitale medie Vid & Sans under Aarhus Universitetsforlag.

Ansv. chefredaktør Søren Schultz-Jørgensen, der har været med til at slå stregerne bag mediet, stopper, og det bliver i stedet Anne Engedal, direktør for produktionsselskabet Videnslyd under Aarhus Universitetsforlag, der skal tage mediet det næste lange seje træk.

"Jeg har kæmpe respekt for Søren og hans faglighed og det kæmpe arbejde, han har gjort med at få Vid & Sans i søen. Det har han været den helt rigtige til," siger Carsten Fenger-Grøndahl, der er direktør for Aarhus Universitetsforlag og bestyrelsesformand for Vid & Sans, der gik i luften 1.oktober med et rygstød på 3,8 mio. kr. fra Innovationspuljen.

Han uddyber, at det ikke er grundidéen, der har gjort bruddet nødvendigt, men holdningen til, hvordan den skal føres ud i livet.

"Jeg synes, det indhold, der er på Vid og Sans, er rigtig godt, men der er ikke nok af det. Vi har også forskellige holdninger til, hvordan der skal skabes indhold til Vid & Sans, og der kan vi ikke få enderne vil at mødes. Det er vi er kede af, men vi er også enige om, at det er sådan, det er," siger Carsten Fenger-Grøndahl.

Redaktionelt har den røde tråd i Vid & Sans været at skabe forskningsbaseret nyhedsjournalistik med bred appel, formanden mener, at det skal ske ved at inddrager forskningskræfter mere i udgangspunktet, forklarer han.

"Vi er enige om en grundide om at lave et nyhedsmedie, der har forskerne i en anden rolle, men jeg vil inddrage forskerne i produktionen af indhold på en anden måde og måske også gøre op med flere journalistiske dogmer. Jeg tror, vi kan skabe et mere rigt indhold og med en mere klar og anderledes profil ved at have forskerne mere med," siger Carsten Fenger-Grøndahl.

"Vi skal have produceret mere indhold, og vi skal have udnyttet alle de synergieffekter, der måtte være ved at sidde i et hus med rigtig mange kræfter og netværk ind i forskningsverdenen."

Når I vil inddrage forskerne mere – lukker I så også vinduet mere for den forskningskritiske journalistik?

"Nej, det ændrer ikke på noget."

"Rent snit"

Afgående chefredaktør Søren Schultz-Jørgensen bekræfter over for MediaWatch, at det ikke er spørgsmålet om den forskningskritiske journalistik, der har modnet beslutningen om at gå hver til sit, men den grundlæggende tilgang til, hvor historierne skal starte.

"Det handler ikke om den forskningskritiske journalistik. Det handler enormt meget om, om du starter i forskningsverdenen eller ude i samfundet eller omvendt. For mig er det det udefra og ind perspektivet, der må være det bærende, så man starter i samfundet og ser på, hvad der er vigtigt at få svar på lige nu og så finder de rigtige kilder til at besvare det," siger Søren Schultz Jørgensen, der bekræfter, at det har været en udfordring at få volumen indholdsmæssigt.

"Vi har som nyt medie hele tiden haft den udfordring at have nok indhold og godt nok indhold. Det har vi kæmpet med, og det er en udfordring, vi har været fælles om at kigge på."

Er du skuffet over at stoppe?

"Nej, for det er meget rent snit. Der skal træffes en beslutning, og hvis udgiveren ikke mener, at den journalistisk, jeg har stået for, er den farbare vej, så er det sådan, det er. Jeg mener, at så langt som jeg har båret projektet, er vi kommet vældig godt fra start. Men der skal vælges den ene eller anden vej, for det er noget, vi har talt om hele tiden," siger Søren Schultz-Jørgensen, der fortsætter som konsulent og sparringspartner for Aarhus Universitetsforlag.

Også en økonomisk dagsorden

Vid & Sans gik i luften i september sidste år med en ambition om at være et bredt og "folkeligt" nyhedsmedie og en abonnementsbase på 5000-6000 i 2023. Det er fortsat ambitionen at nå en bred målgruppe, siger Carsten Fenger-Grøndahl.

Betyder det her, at I skal være mere videnskabsmedie?

”Nej, det er ikke ambitionen at blive mindre brede, og når man kigger på forlagets udgivelser med "Tænkepauser" og Videnslyds radioprogram "Kraniebrud", så viser de også, at den tilgang har bred appel. Det skal vi bevise også kan lade sig gøre med nyhedsformidling. Vi har vist det med Videnslyd, og det er skiftet også inspireret af,” siger Carsten Fenger-Grøndahl med henvisning til, at den nye chefredaktør, Anne Engedal, også er direktør for produktionsselskabet Videnslyd.

Vid & Sans har en ambition om 5000-6000 abonnenter om et år. Er I tilfredse med udviklingen i abonnementssalget?

”Ja, det er vi, og vi har ikke ændret på målsætningen for abonnementssalget,” siger Carsten Fenger-Grøndahl.

Er der også en besparelse i skiftet – i og med, at Anne Engedal får en dobbeltrolle?

"Ja, der er også en økonomisk dagsorden. Vi er nødt til at se på, hvordan vi kan skabe mere indhold af en høj kvalitet, uden at omkostningerne eksploderer. Selve chefskiftet er ikke en spareøvelse."

Sker der andre ændringer i forbindelse med chefredaktørskiftet?

”Nej.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også