En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
16.12.2021kl. 12.21

Fiktive influencere vinder frem i dit feed - og kan påvirke medietillid

Digitalt fødte - og fiktive - profiler på platforme som Tiktok og Instagram har hundredtusinder af dedikerede følgere. Selvom de er fiktive, er deres indflydelse ægte og rejser flere etiske dilemmaer. Udviklingen kan påvirke journalistikken på mindst tre måder, skriver forfatter og rådgiver Camilla Mehlsen.
Foto: PRIVATFOTO
Af Camilla Mehlsen, rådgiver i Mehlsen Media og forfatter.

MEDIEKLUMMEN | Sydney, Tia, Carmen, Chris og Billy. Det er alle navne på populære profiler, du kan møde på Tiktok. @sydneyplus har 869.500 følgere, hun er en blond ung pige, der arbejder for en datingportal – og så er hun ”50% spicy 50% sweet 100% fictional”.

Bag Sydney og de andre profiler er medievirksomheden Fourfront, der under mottoet "entertainment with a social life" har skabt 22 fiktive Tiktok-profiler siden 2020. Nogle af profilerne er lukket ned, mens de mest populære har fået et længere liv. Bag hver profil er en skuespiller, et hold kreative aktører og kunstig intelligens-systemet GPT-3.

Om Medieklummen

  • I MediaWatch Medieklumme kommer skiftende profiler med deres indspark til centrale temaer, aktuelle problemstillinger og brudflader i medielandskabet fra hver deres hjørne af branchen.
  • Camilla Mehlsen er denne uges klummeskribent.
  • Camilla Mehlsen er forfatter, rådgiver og foredragsholder inden for digital adfærd, uddannelse og digitale kompetencer i Mehlsen Media. Hun er desuden tilknyttet Børns Vilkår som digital medieekspert.
  • Hun har gennem flere år skrevet om digital kommunikation og læring samt influenceres betydning i medielandskabet og er medlem af Djøf's TechDK Kommission. Hun har tidligere arbejdet som kommunikationschef, forlagschef, redaktør og journalist og er bl.a. medforfatter til bøgerne "Hvordan bliver vi digitalt dannede?" og "Teknologiens testpiloter".
  • Camilla Mehlsen var sidste år journalistisk lektor ved SDU, hvor hun i projektet "Influencere - de nye unge mediehuse" undersøgte influencernes voksende betydning for unges nyhedsvaner og for mediebranchen.

Den første karakter, som Fourfront skabte, var pigen Paige, der havde fundet ud af, at alle hendes venner blokerede hende, og hun brugte sin profil på Tiktok til at finde ud af hvorfor. Til trods for at Fourfront havde tydeliggjort, at profilen var fiktiv, valgte mange brugere at rådgive Paige og dele deres egne erfaringer med hende i kommentarfeltet.

"Hvad vi opdagede var, at ved at bruge Tiktok til at skabe en karakter, som publikum ville elske, kunne vi konvertere dem og trække dem ind i en chat-oplevelse, hvor de virkelig kunne komme til at føle sig tæt forbundet til karakteren," fortæller stifteren af Fourfront, Benjamin, til Fastcompany.

Da virksomheden fortalte brugerne, der ville chatte med Paige, at hun var en fiktiv karakter, valgte 89 pct. af brugerne at fortsætte, og knap halvdelen af dem delte intime følelsesmæssige informationer om dem selv.

Fiktive profiler vinder frem

Det er langt fra første gang, fiktive profiler får succes på sociale medier. Nogle gange opstår fiktive profiler for at promovere en film eller tv-serie. Da den norske serie Skam hittede på tv, kunne man følge med i flere karakterers liv på Instagram, blandt andet @Ellevildevilde, @IsakYaki og @therealsanabakkoush.

Andre gange er fiktive profiler ren satire som eksempelvis Twitter-profilen @TheTweetOfGod med over seks millioner følgere. Forleden tweetede profilen, at det var gud, der havde sat ild til Fox News’ enorme juletræ i New York, men at Anthony Fauci (amerikansk immunolog og sundhedsekspert, red.) ville få skylden for branden.

En særlig kategori af fiktive profiler, der vinder frem, er robotinfluencere skabt ud fra CGI-teknologi (Computer-Generated Imagery). En af CGI-influencerne er Shudu, der, efter eget udsagn, er verdens første digitale supermodel, og "hun" indgår sponsorerede samarbejder på linje med ægte influencere på sin Instagram-profil; @shudu.gram.

Profilen er ligefrem verificeret af Instagram, dvs. der er et lille blåt flueben ved profilnavnet for at markere, at profilen ikke er fake. Bag den sorte kvinde Shudu er en hvid mandlig fotograf. Et andet mere kendt eksempel er Instagram-profilen Miquela (@lilmiquela), der er en "19-årig robot, der bor i L.A." - med over tre mio. følgere. "Hun" er også verified af Instagram.

Fiktive personer, men ægte inflydelse

Selv om profilerne er "fake" personer, kan deres indflydelse på SoMe-brugerne være ægte nok, for de kan reklamere og skabe opmærksomhed om brands, påvirke følgernes køb af produkter og i det hele taget få følgere til at engagere sig i deres fiktive liv.

De slår ikke Kylie Jenner, Christiano Ronaldo, Charli D’Amelio og andre gigantiske influencere, men de viser, at grænserne mellem, hvad der er fiktivt og fake, og hvad der er autentisk og virkeligt, forskubber sig – og måske så meget, at det kan blive umuligt at kende forskel.

Fiktive influencere er et lille skridt hen imod den hybride verden, som er techelitens våde drøm: Metaverset.

Camilla Mehlsen

Sociale medier fjerner hver eneste dag masser af fake profiler – fx fjernede Facebook 1,8 mia. falske profiler i tredje kvartal 2021 ifølge Statista (tysk statistikbank, red.) – men de fiktive influencerprofiler er tilsyneladende i en anden kategori.

Fiktive influencere er et lille skridt hen imod den hybride verden, som er techelitens våde drøm: Metaverset. Det er en verden beboet af digitale avatarer, og hvor det digitale univers smelter sammen med den fysiske virkelighed.

Virkeligheden får et ekstra digitalt og fiktivt lag, når der opstår en følelsesladet community omkring en influencer, der ikke eksisterer i den fysiske verden, eller når en robotinfluencer pludselig har en kendt person med i et opslag, laver sponsoreret samarbejde med brands eller holder live-events online med tusindvis af deltagere.

Kan påvirke journalistikken

Fiktive influencere giver nye mulighed for kreativ formidling og markedsføring, men de stiller også nye krav til mediebrugerne, til sociale medier og til journalistikkens troværdighed.

Journalistikken kan blive påvirket på mindst tre måder. For det første kan udviklingen påvirke mediebrugernes generelle tillid til digitalt indhold. Mediebrugerne skal være mere kildekritiske end nogensinde før – med fare for, at det tipper over i skepticisme, for hvis man ikke kan skelne mellem fake og fakta, og om en person eksisterer "i virkeligheden", hvad kan man så stole på?

For det andet giver udviklingen såvel annoncører som medier nye måder at formidle historier på. Journalistikken har længe benyttet sig af formidlingsgreb og virkemidler fra fiktionen, ikke mindst fra New Journalism (journalistisk retning fra 1960/-70erne, der trækker på litteraturens formidlingsgreb, red.) og frem med ikoner som Tom Wolfe og Hunter S. Thompson, og får med fiktive digitale profiler nye virkemidler til den journalistiske værktøjskasse.

Journalistikken kan blive påvirket på mindst tre måder. For det første kan udviklingen påvirke mediebrugernes generelle tillid til digitalt indhold.

For det tredje vil journalistikken på sociale medier indgå i et sammensurium af reklame og fiktiv iscenesættelse, hvor det bliver stadig sværere at skelne mellem, hvad der er fakta, fiktion og fake. Fiktive influencere efterlader en række etiske dilemmaer om, hvem og hvad der er ægte, og om hvem der har ansvaret for at beskytte mediebrugerne mod digital manipulation og datahøst.

Fænomenet er endnu så nyt, at der ikke er et krav om at markere, hvis en profil er en fiktiv person, og der er ikke noget til hinder for, at en fiktiv influencer kan have ekstreme holdninger. Virksomheden Fourfront er begyndt at bruge hashtags som #fictional ved de fiktive SoMe-stjerners opslag og profiltekster.

Det er dog næppe nok til, at man i den hurtige SoMe-strøm når at afkode, om en profil er pure opspind, endsige forstår hvad intentionen er med den fiktive profil. Er det bare for sjov, for at formidle kreativt, for at tjene penge, for at indsamle data, for at sprede særlige budskaber eller noget sjette? Svaret blafrer i grænselandet mellem virkelighed og fiktion.

Relaterede artikler:

  • Tiktok, Instagram og Facebook er alle platforme, der bliver brugt til at udbrede finfluencernes investeringstips. | Foto: Dado Ruvic/REUTERS / X02714

    Finfluencere tjener kassen på finansielle virksomheder

    For abonnenter

  • Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix

    Influencere sælger bureau for tocifret millionbeløb

  • Foto: Miriam Dalsgaard

    Regering vil have digital mærkningsordning på finansloven

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jacob Nielsen/mediet Markedsføring.
Digital

Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

Den vigtigste opgave for den kommende digitale chef bliver at øge de digitale indtægter hos Fagbladet Folkeskolen, fortæller nyligt tiltrådt adm. direktør. 
  • Mediet Markedsføring ansætter ny chefredaktør
  • Kunstig intelligens og automatisering vil vinde større indpas i mediebranchen i år

For abonnenter

Foto: Francis Mascarenhas/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge

For abonnenter

Dar Salim, Anders Juul, Lene Maria Christensen, Marijana Jankovic, Morten Hee Andersen og resten af holdet fra Fred til Lands på den røde løber ved Robert-prisuddeling i Tivoli Hotel & Congress Center i København søndag den 26. januar 2020. | Foto: Philip Davali
TV

Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Polen afviser at reducere moms på bøger

For abonnenter

Foto: Gingers Eyes Photography
Debat

Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?"

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

For abonnenter

Læs også

Maiken Riise Andersen, kommunikations- og pressechef i ALK | Foto: Jørgen True, Studie-e
Navne

Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere

Allergiselskabet ALK har fået ny kommunikations- og pressechef, og hun har blandt andet sat sig for at øge kendskabet til virksomheden, så det fremstår mere attraktivt over for kommende medarbejdere.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Foto: Janus Engel
Medienyt

Stadig flere danskere søger væk fra nyheder

En stigende andel af befolkningen er blevet nyhedstrætte og vælger aktivt nyheder fra, viser årlig rapport om danskernes medievaner fra DR Medieforskning.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 26. jan.
  • Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner – 26. jan.
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok – 26. jan.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok – 26. jan.
  • Buzzfeed flyver til vejrs efter nyt Meta-samarbejde – 26. jan.
Flere nyheder

Job

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Scrum Master with a practical approach

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Job

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge