Special- og nichemedier har fået gang i annoncesalg efter coronakrise

I en analyse af specialmediernes annonceindtægter i kølvandet på coronakrisen konstaterer Danske Medier, at den smalle mediegruppe har oplevet en "markant stigning" i annoncesalget i tredje kvartal.
Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

Mens coronakrisen buldrede og slog bunden ud af annoncemarkedet for en stor del af mediehusene, klarede de danske niche- og specialmedier sig relativt set godt gennem kriseåret 2020. Og den tendens er fortsat ind i 2021 og har taget fart i tredje kvartal, lyder det fra Danske Medier i en analyse af specialmediernes annoncesalg "efter" coronakrisen.

Specialmedierne lagde som de fleste andre fra land med et presset annoncesalg reduceret med godt 10 pct. i første kvartal af 2021 i forhold til samme periode året før - altså i månederne op til nedlukningen af landet i 2020.  Allerede i andet kvartal stabilserede salget sig, med en fremgang på 18 pct. fra andet kvartal i 2020, mens specialmedierne i tredje kvartal har hævet annoncesalget med 15 pct. fra 2020, hvor faldet i forvejen "kun" var syv pct. fra tredje kvartal 2019.

Medierne har dermed mere end indhentet det tabte fra coronaåret, og i analysen kalder Danske Medier det også "en markant stigning, selv når man tager højde fra det noget lavere niveau i 2020, som coronakrisen resulterede i".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også