Annoncørforening: Der er brug for bedre regulering

Der er behov for en bedre og mere omfattende regulering af det digitale annoncemarked, lyder det fra Holger Wilcks, direktør i Danske Annoncører og Markedsførere, som opfordrer dansk erhvervsliv og politikere til at omfavne EU-Kommissionens kommende tiltag på området.
Foto: PR/Dansk Annoncørforening
Foto: PR/Dansk Annoncørforening

Danske Annoncører og Markedsførere (DAOM) bakker op om EU-Kommissionens arbejde med sine to regulative tiltag for at forbedre bl.a. digital privatlivsbeskyttelse i forbindelse med onlineannoncering, de såkaldte Digital Services Act (DSA) og Digital Markets Act (DMA), fordi branchens selvregulering på det digitale annoncemarked har fejlet. Det skriver direktør for organisationen Holger Wilcks, i en kommentar i Børsen.

Han understreger, at selvom organisationen normalt går ind for selvregulering, så har det på det digitale område vist sig at være for svært, og der er nu brug for at opbygge et digitale økosystem, som kan forsikre folk om, at erhvervslivet faktisk arbejder med deres interesser for øje og med en større grad af gennemsigtighed

"Strammere regler vil tvinge digitale platforme til at tage mere ansvar for det indhold, de distribuerer, reducere den potentielle skadevirkning på samfundet og sikre, at marketingbudskaber ikke længere understøtter og finansierer skadeligt indhold, der er skabt og delt af skruppelløse aktører," skriver Holger Wilcks, der opfordrer erhvervslivet til aktivt at bakke op om de to tiltag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også