Nyt forskningsprojekt tager anbefalingsalgoritmer på nyhedssider under lup

Med en bevilling på tre mio. kr. i hånden skal et tværfagligt hold forskere fra Roskilde Universitet bl.a. undersøge om algoritmer, der anbefaler nyhedshistorier til brugere, skaber filterbobler.
Foto: Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann

Personalisering er et nøgleord i salgstalen for en lang række digitale platforme fra streamingtjenester til nyhedsudbydere. Sidstnævnte har imidlertid også en demokratisk opgave, og et nyt forskningsprojekt på Roskilde Universitet (RUC) skal nu stille skarpt på, hvilken betydning algoritmer har på nyhedsudbuddet hos brugerne.

Det skriver Roskilde Universitet i en pressemeddelelse.

Anbefalingsalgoritmer på en stribe danske og udenlandske nyhedssites sørger for, at brugerne bliver præsenteret for artikler og andet indhold baseret på, hvad de tidligere har klikket sig ind på. Det skal sørge for at brugerne bliver foreslået indhold, som de forventes at have interesse for.

Det er ifølge lektor på Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på RUC Jannie Møller Hartley en ny tilgang til nyhedsudbud, der potentielt kan skabe såkaldte filterbobler, hvor brugere får et ensidet nyhedsbillede.

"Tidligere sikrede journalister og redaktører, at brugerne blev præsenteret for meget forskelligt indhold, også selvom få klikker på det. Men algoritmer har tendens til at være konservative, og projektet skal undersøge, hvordan de tendenser kan modvirkes inde fra algoritmen, så vi kan undgå at ende i filterbobler," siger Jannie Møller Hartley, der skal stå i spidsen for projektet sammen med professor Hua Lu professor ved Mennesker og Teknologi på RUC.

De to skal sammen med et tværfaligt hold RUC-forskere bygge deres egen algoritme til at teste diversitet og en række journalistiske kategorier såsom nyhedsværdier i det indhold, som nyhedsudbydernes algoritmer tilbyder brugerne.

"Det er et ret unikt samarbejde mellem dataloger og journalistikforskere, og det bliver spændende at se, hvad vi kan udvikle, og hvad vi kan lære om algoritmers indbyggede værdier i processen. Værdier som diversitet i temaer, sproget, kilderne og mange andre faktorer kan være vigtige, men vi ved ikke, hvad der sker med nyhedsværdierne, når nyhedsmedier tilbyder deres indhold via personaliserede systemer," siger Jannie Møller Hartley i meddelelsen.

Projektet finansieres af Villum Fonden, der har bevilget tre mio. kr. til formålet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også