Politikere kritiserer EU-betalte annoncørartikler i Politiken

Det vækker bekymring og undren blandt tidligere medlemmer af EU-Parlamentet, at parlamentet har betalt for interviews med danske EU-politikere i en række annoncørbetalte artikler i Politiken.
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix

Europa-Parlamentet har kastet annoncekroner efter en artikelserie i Politiken med udvalgte danske EU-parlamentariere - og det vækker kritik blandt tidligere EU-politikere. Det skriver Berlingske søndag.

Ifølge tidligere EU-parlamentariker Søren Søndergaard (EL) kan indholdet stille nogle politikere bedre end andre.

"Jeg forstår simpelthen ikke, at EU-Parlamentets informationskontor vil bidrage til det her. For det rejser jo en masse spørgsmål: Altså, hvem står for udvælgelsen af de politikere, der er blevet udvalgt? Hvad er det for nogle vinkler, der tages op? Det er jo noget dybt politisk," siger Søren Søndergaard, som bakkes op af Morten Messerschmidt og Jens Rohde, som frygter, det svækker parlamentet troværdighed.

Kontorchef for EU-parlamentets danske kontor, Anne Mette Verstergaard, afviser kritikken og siger, at kontoret forsøger at skabe en politisk balance, så "alle dem, der vil komme til orde, kommer til orde".

Fra Politikens kommercielle direktør, Astrid Hald Jørgensen, lyder det, at der er tale om et varedeklareret og velkendt annonceformat, hvor ingen kan være i tvivl om, at det er betalt indhold.

Annoncørbetalt indhold er ikke i strid med loven, så længe det fremgår tydeligt, at der er tale om reklame, som i tilfældet med de omtalte interviews. Politisk reklame er i Danmark forbudt på tv, men ikke print eller online.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også