MediaWatch

Medieforsker: Facebooks ændring af nyhedsvisning er startskud til forhandlinger

Med Facebooks begrænsning af artikelvisning for at tilpasse sig EU's copyright-direktiv har koncernen lagt "pistolen på bordet" op til forhandlinger om betaling, vurderer forsker.

Forsker Aske Kammer fra DMJX ser Facebooks ændring af artikelvisning som et offensivt træk | Foto: DMJX

Få dage efter EU's ophavsretsdirektiv blev implementeret i Danmark, indførte Facebook en begrænsning af de nyheder, private deler på platformen, for at komme lovændringen i møde.

Dermed har Facebook har taget teten og spillet proaktivt ud over for medierne, vurderer forsker ved Danmarks Medie og Journalisthøjskole (DMJX), Aske Kammer over for Politiken.

"Den oplagte analyse er, at Facebook lægger pistolen på bordet, inden forhandlingerne går i gang," siger Aske Kammer, der forsker i digitale medier på DMJX med henvisning til, at den nye lov i Danmark giver medierne mulighed for at forhandle kollektivt om betaling med techkoncerner, når deres indhold optræder på online platforme.

Men der er undtagelser - herunder privates deling af nyheder, når det sker med ikkekommercielt formål. Facebooks nordiske public policy-chef Martin Ruby har dog tidligere forklaret over for MediaWatch, at det kan være svært for Facebook at vurdere, "om privatpersoners delinger tjener et kommercielt eller privat formål".

Derfor er der indført en generel begrænset visning i form af overskrift og link, når private deler artikler. Hvis medierne imidlertid selv slipper en artikel løs på Facebook, bliver den vist med foto og uddrag som før - også hvis private brugere deler den.

Facebook har rullet ændringen i de lande, der har implementeret EU's copyright-direktivs artikel 15. Det er ud over Danmark, Frankrig, Tyskland, Holland og Ungarn.

Facebook ændrer artikelvisning efter ny ophavsretslov 

Producenter og rettighedsforvaltere giver ny ophavsretslov topkarakter 

Mere fra MediaWatch

Danske Medier kritiserer Facebooks ændring af artikelvisning

Medierne er ikke blevet orienteret på forhånd om Facebooks nye ændring, der begrænser visningen af artikler, som deles på platformen. Det vækker kritik fra Danske Medier, der kalder det en "magtdemonstration". Ifølge Facebook har man forsøgt.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Nye medier gør indtog, gamle medievirksomheder gør op med røde tal, og kulturministeren har haft travlt med ny lovgivning og samråd. Få overblikket med denne uges overflyvning.

Nent frasælger endnu en bid af produktionsgren

Den britiske distributionsvirksomhed All3Media overtager Nent Studios' britiske distributionsselskab. Det sker som led i Nent Groups indsnævring af produktionsarmen, der skal koncentreres om fiktion og dramaproduktion.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs