MediaWatch

Analytiker om Googles kommende reklame-målretning: Håbløst

FLoC-systemet, som Google vil rulle ud næste år som afløser for cookies til målretning af annoncer, får kritik fra flere kanter for stadig at være problematisk for brugeres privatliv på nettet.

Foto: CHARLES PLATIAU/Reuters/Ritzau Scanpix

Googles afløser til cookies, der bl.a. gør det muligt at målrette annoncer til den enkelte bruger på nettet, får kritik med på vejen af analytiker og organisation for dataetik for at fastholde tracking af brugere - bare uden brug af cookies. Det skriver Finans.

Udgangspunktet er Googles såkaldte FLoC-system, der giver mulighed for målretning af annoncer på baggrund af anonymiserede grupperinger af brugere baseret på fællestræk i modsætning til i dag, hvor det er den enkelte brugers færden på nettet, der af virksomheder og bureauer kan trackes ved brug af tredjepartscookies.

"Jeg synes, det er håbløst. Der er nogle rigtig gode ting i forhold til at stoppe det meget store problem med misbrug af data på nettet, som i dag er blevet en jungle. Men i stedet bliver vi tracket hele tiden, uanset hvad," siger Thomas Bækdal, medieanalytiker og konsulent, til Finans.

Han bliver suppleret af Pernille Tranberg, medstifter af organisationen Dataethics.eu, som siger, at selvom FLoC måske bliver bedre end det nuværende cookie-baserede system, vil det stadig være en tracking af brugerne fra Googles side.

MediaWatch har tidligere beskrevet, hvordan det kommende FLoC-system fungerer. Googles afløser til cookies er døbt Federated Learning of Cohorts (Floc) og fungerer i grove træk ved, at i stedet for at placere en cookie hos brugeren, der tracker vedkommende, så kører Floc lokalt i en browser, som analyserer vedkommendes adfærd, og som på den baggrund grupperer brugeren i en større gruppe af personer med lignende adfærd. Al data bliver på brugerens egen computer, og vedkommende bliver anonymiseret i gruppen.

Siden slutningen af marts har Google sendt den cookiefri-løsning til målretning af annoncer i testkørsel hos en række udviklere og bureauer omkring i verden for at afprøve, hvor effektiv en målretning systemet giver sidestillet med tredjepartscookies.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs