MediaWatch

Facebook accelererer livestreamet shopping

Henover sommeren bliver det muligt for selskaber at præsentere og sælge produkter direkte gennem en livestream på det sociale medie Facebook. Flere andre platforme tester lignende modeller.

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Nethandlen er intensiveret under coronanedlukninger verden over, og nu tager techplatforme et skridt mod det, de kalder shopping på nettet. Det skriver mediet Techcrunch.

Facebook udruller således muligheden for en mere interaktiv købsoplevelse i løbet af sommeren, hvor man introducerer livestreamet shopping med koncepet Live Shopping Fridays. Navnet dækker over en ny funktion, der giver virksomheder (og privatpersoner med noget at sælge) mulighed for at fremvise og svare på spørgsmål omkring produkter, som brugere kan smide i deres digitale indkøbskurv uden at forlade livestreamingen ved at klikke på dem direkte i videoen.

Potentialet for udnyttelse af livestreaming uden for underholdningsbranchen begynder dermed at tegne sig. I Kina er kombinationen af e-handel og livestreaming allerede en millardindustri. Ifølge magasinet Vouge Business blev der solgt produkter for 4,4 mia. dollar igennem livestreamingmodellen i Kina så tidligt som 2018.

Tiktok, der på relativt kort tid er vokset til at blive en ekstremt populær social medie-app, har testet modellen for amerikanske brugere i samarbejde med bl.a. Walmart, verdens største detailhandelvirksomhed.

I første omgang ruller Facebook Live Shopping Fridays ud for brugere i USA i denne uge.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs