MediaWatch

14 pct. af Apple-brugerne er ok med at blive tracket

Med den nyeste opgradering af Apples styresystem skal brugere aktivt tilvælge at få overvåget sin færden på tværs af apps. Langt størstedelen har sagt nej.

Apples adm. direktør Tim Cook kunne i sommeren 2020 annoncere IOS 14-styresystemet og de medfølgende privatlivsindstillinger. | Foto: Marcio Jose Sanchez/AP/Ritzau Scanpix

På globalt plan har 14 pct. af Apples brugere sagt ja til, at annoncører og apps må tracke deres færden på internettet og i apps. I USA er det fem pct., der har godkendt. Det skriver Journalisten med henvisning til det amerikanske mobilanalyseselskab Flurry Analytics, som er ejet af Verizon Media.

En aktiv godkendelse fra brugerne er påkrævet med den nyeste version af Apples styresystem IOS.

Det har været ventet, at størstedelen af brugerne vil afvise dataindsamlingen, og at det dermed vil ramme annoncører, som bruger det såkaldte tredjepartsdata til at målrette reklamer på bl.a. mobilen.

Med udrulningen af det nye IOS 14-styresystem har Apple samtidig automatiseret blokeringen af tracking i alle browsere. Den nyeste version af styresystemet blev rullet ud sidste efterår.

Mere fra MediaWatch

Danske Medier kritiserer Facebooks ændring af artikelvisning

Medierne er ikke blevet orienteret på forhånd om Facebooks nye ændring, der begrænser visningen af artikler, som deles på platformen. Det vækker kritik fra Danske Medier, der kalder det en "magtdemonstration". Ifølge Facebook har man forsøgt.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Nye medier gør indtog, gamle medievirksomheder gør op med røde tal, og kulturministeren har haft travlt med ny lovgivning og samråd. Få overblikket med denne uges overflyvning.

Nent frasælger endnu en bid af produktionsgren

Den britiske distributionsvirksomhed All3Media overtager Nent Studios' britiske distributionsselskab. Det sker som led i Nent Groups indsnævring af produktionsarmen, der skal koncentreres om fiktion og dramaproduktion.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs