MediaWatch

Gør fodbold-boykot af sociale medier nogen forskel?

Sociale medier kan gøre meget mere for at bekæmpe racisme i fodbold, mener engelske fodboldklubber, der i weekenden vil boykotte sociale medier for at tvinge dem til at skride ind. Det mest effektive vil være at fjerne anonymiteten, mener specialist i sociale medier.

Samtlige engelske fodboldklubber boykotter sociale medier i weekenden. Foto fra Premier League-kamp mellem Leicester City og Crystal Palace. | Foto: Alex Pantling/Pool via REUTERS / X01348

Hadbeskeder er blevet hverdag for engelske professionelle fodboldspillere på sociale medier, og i et omfang så samtlige engelske fodboldklubber har besluttet at boykotte sociale medier i den kommende weekend fra 30. april til 3. maj.

Baggrunden er en lang række tilfælde, hvor farvede spillere har modtaget beskeder med racistisk indhold, enten i form af tekst eller emojis. Det handler dog ikke kun om racisme på sociale medier. Fodbolddommere har fået dødstrusler, og kvindelige kommentatorer har modtaget sexistiske beskeder, har The Guardian beskrevet.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen. (Rettet)

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs