MediaWatch

Apple sagsøges for vildledende definition af et "køb"

Apple er trukket i retten i Californien, fordi brugere kan miste de film, de har købt eller lejet i Itunes, hvis deres Apple-konto bliver nedlagt eller afbrudt. Men er det rimeligt, når det digitale produkt er købt og betalt?

Apple har længe reklameret med gavekort til Itunes, som her, hvor man kan "give film". | Foto: Paul Sakuma/AP/Ritzau Scanpix

På Apples Itunes Store, techkoncernens digitale film- og seriemarked, kan forbrugere vælge mellem at leje og købe forskelligt indhold. Nu skal en føderal domstol i USA tage stilling til, hvad man rimeligt kan forvente af ejerskab over det indhold, man køber på Itunes, skriver flere medier bl.a. Berlingske.

Som skabet står netop nu, kan kunder nemlig miste alt indhold, de har købt, hvis deres Apple-ID - den konto, man knytter til sin person, hvis man vil udnytte nogen af Apples produkter - bliver afbrudt af Apple eller går tabt på anden vis.

Sagen er bragt af en sagsøger i Californien i USA, hvor en dommer i ugens løb har afvist Apples forsøg på at få sagen smidt ud af retten. Techkoncernens argument var ifølge Hollywood Reporter, at man ikke rimeligt kunne forvente faktisk at eje det indhold, man har købt på Itunes, for bestandig.

Nu hvor søgsmålet har fået grønt lys, kan det forventes, at flere forurettede kunder vil tage del i det, skriver Berlingske. Sagen omhandler kernedefinitioner af, hvad det vil sige at leje og købe indhold online og kan danne præcedens for en stribe af andre video on demand-services, som tilbyder digital køb og leje af indhold.

Mere fra MediaWatch

Heartbeats slutter sig til kritik af ændringer på Loud

Det vil være decideret konkurrenceforvridende, hvis Berlingske Media får godkendelse af Radio- og tv-nævnet til at øge sin ejerandel i den statsligt finansierede dab-kanal Loud. Det mener det lydproducerende medier Heartbeats ifølge Berlingske. Dermed tilslutter mediet sig kritikken fra Zetlands direktør Tav Klitgaard samt Podimos adm. direktør Morten Strunge, som over for MediaWatch har kaldt situationen "absurd"."At man nu kan handle offentlige støttekroner på denne her måde – og på den måde bygge en privat virksomhed endnu stærkere – synes jeg er vanvittigt og fuldstændig konkurrenceforvridende," siger Le Gammeltoft, stifter og kreativ direktør i Heartbeats.Kritikken går på, at dab-radioen Loud får ca. 65 mio. kr. årligt i offentlig støtte, og at Berlingske Media som hovedejer de kommende to år, indtil sendetilladelsen udløber, reelt vil få ca. 150 mio. kr. i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at styrke sin produktion af lydindhold.De hæfter sig sammenfattet ved, at Berlingske Media dermed de kommende to et halvt år reelt får i omegnen af 150 millioner kroner i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at løfte sin lydproduktion.Berlingske Media ønsker at øge sin ejerandel i Loud fra 40 til 91 pct. samt ændre stationens navn til 24syv.

TV 2-ansatte bruger efteruddannelsesdage på kulturforbedring

TV 2 Nyhedernes ansatte bliver trukket to uddannelsesdage på kurser, der skal forbedre arbejdsmiljøet efter sidste års fokus på kulturproblemer og en hård tone i afdelingen. Det sker efter aftale med tillidsfolk og er en fælles investering i arbejdet, siger hovedtillidsrepræsentant.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs