MediaWatch

Apple vil udvide reklameforretning efter strammere privatlivsregler

Apple vil udvide sin reklameforretning, efter at techgiganten har lavet nye privatlivsregler til iPhone, der ventes at skade konkurrenter som Facebook.

Foto: Mike Segar/Reuters/Ritzau Scanpix

Det oplyser kilder, der er bekendt med planerne, til Financial Times.

Iphone-producenten sælger allerede reklamer i sin App Store, der giver appudviklere mulighed for at blive prioriteret højere end andre.

Den amerikanske techgigant planlægger nu endnu en reklameplads i sektionen med anbefalede apps i sin App Store, der ventes at blive udrullet i slutningen af april, oplyser en kilde til Financial Times.

Det vil give annoncører mulighed for at reklamere på hele App Store frem for at gøre det i forbindelse med søgninger.

Udvidelsen sker, samtidig med at Apple har valgt at stramme sine regler for apps og annoncørers dataindsamling af Iphone-brugerne.

Iphone-styresystemet iOS 14.5, der ventes udrullet snart, vil begrænse annoncørerne ved at kræve et udtrykkeligt samtykke fra brugere, før dataindsamling er muligt.

Det ventes, at størstedelen af brugerne vil afvise dataindsamling, hvilket vil ramme andre annoncører i reklamebranchen - heriblandt Facebook. Her er topchef, Mark Zuckerberg, ikke i tvivl om Apples motivation.

"Apple siger måske, at det sker for at hjælpe folk, men handlingerne er tydeligt i deres egen konkurrencemæssige interesse," siger han ifølge Financial Times.

Apple har ikke ønsket at kommentere rygterne til Financial Times.

Mere fra MediaWatch

TV 2-ansatte bruger efteruddannelsesdage på kulturforbedring

TV 2 Nyhedernes ansatte bliver trukket to uddannelsesdage på kurser, der skal forbedre arbejdsmiljøet efter sidste års fokus på kulturproblemer og en hård tone i afdelingen. Det sker efter aftale med tillidsfolk og er en fælles investering i arbejdet, siger hovedtillidsrepræsentant.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs