MediaWatch

Konkurrencestyrelsen: "Google har en meget stærk stilling på adtech-området"

Google står bag en stor del af den tekniske infrastruktur til køb og salg af onlinereklame, og det kan give udfordringer, lyder det fra chef i Konkurrencestyrelsen, efter en ny analyse har vist, at Google og Facebook sidder tungt på det digitale reklamemarked.

Center for digitale platforme blev etableret for et par år siden i Konkurrencestyrelsen med kontorchef Claus Bjørn Galbo-Jørgensen i spidsen. | Foto: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen/PR

Det er ikke bare annonceomsætningen på nettet, som Google og Facebook har erobret større andele af på de sidste ti år. Kigger man på den bagvedliggende teknologi, der gør det muligt at købe og afsætte onlineannoncer, er Google langt de største leverandør, viser en analyse, som KPMG har lavet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Ifølge analysen, der blev offentliggjort i sidste uge, sidder Google bl.a. på 75-85 pct. af brugen af adserver-teknologi i handlen og 40-55 pct. af Supply Side Platform (SSP) på sælgersiden, samt 50-50 pct. af købssidens teknologiplatform Demand Side Platform (DSP).

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

TV 2-ansatte bruger efteruddannelsesdage på kulturforbedring

TV 2 Nyhedernes ansatte bliver trukket to uddannelsesdage på kurser, der skal forbedre arbejdsmiljøet efter sidste års fokus på kulturproblemer og en hård tone i afdelingen. Det sker efter aftale med tillidsfolk og er en fælles investering i arbejdet, siger hovedtillidsrepræsentant.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs