MediaWatch

Konkurrencestyrelsen: "Google har en meget stærk stilling på adtech-området"

Google står bag en stor del af den tekniske infrastruktur til køb og salg af onlinereklame, og det kan give udfordringer, lyder det fra chef i Konkurrencestyrelsen, efter en ny analyse har vist, at Google og Facebook sidder tungt på det digitale reklamemarked.

Center for digitale platforme blev etableret for et par år siden i Konkurrencestyrelsen med kontorchef Claus Bjørn Galbo-Jørgensen i spidsen. | Foto: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen/PR

Det er ikke bare annonceomsætningen på nettet, som Google og Facebook har erobret større andele af på de sidste ti år. Kigger man på den bagvedliggende teknologi, der gør det muligt at købe og afsætte onlineannoncer, er Google langt de største leverandør, viser en analyse, som KPMG har lavet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Ifølge analysen, der blev offentliggjort i sidste uge, sidder Google bl.a. på 75-85 pct. af brugen af adserver-teknologi i handlen og 40-55 pct. af Supply Side Platform (SSP) på sælgersiden, samt 50-50 pct. af købssidens teknologiplatform Demand Side Platform (DSP).

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Lav tilslutning fra kunderne til Netflix' spilleplatform

Inden udgangen af 2022 vil Netflix have fordoblet sit udbud af mobilspil. Men på de ni måneder siden lanceringen af de første spil, har kun en lille del af abonnenterne udvidet deres Netflix-forbrug fra TV til også at gælde gaming.

Efter 18 år er det slut med NFL på Viaplay

Siden 2004 har danske fans kunnet følge amerikansk fodbold på Viaplays kanaler, men nu er det slut: Markedet har forandret sig for meget, lyder det fra Viaplay Group, der hidtil har siddet på rettighederne.

Lindhardt og Ringhof ser gevinst i forskelligheder med nykøbte Clio

Med overtagelsen af edtech-selskabet Clio har Lindhardt og Ringhof Uddannelse forstærket sin topposition på markedet for lærermidler. En ny, samlet platform vil stå klar inden for ”et års tid”, siger direktør. Konsolideringen vil også betyde afskedigelser bl.a. af Clios adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs