- Google og Facebooks andel af det samlede danske reklamemarked skønnes at udgøre godt 40 pct. Andelen er steget væsentligt de senere år. Til sammenligning stod Google for cirka 9 procent i 2009, mens Facebooks andel var ubetydelig.
- Online reklamer er i vækst, og en stor del af væksten tilfalder Google og Facebook, fordi langt størstedelen af online reklamerne kører på søgemaskiner og sociale medier.
- I 2018 blev der omsat for ca. 8,2 milliarder kroner online reklamer i Danmark. Google tegnede sig for cirka 50 procent og Facebook for cirka 15 procent, dvs. godt 5 milliarder kroner til sammen.
- Google er den største leverandør af teknisk infrastruktur (ad tech) til at købe, sælge og vise online reklamer (se Figur 1). Googles teknologi benyttes både, når ejeren af et site ønsker at sælge reklameplads, og når en virksomhed, organisation eller andre ønsker at købe reklameplads. Der kan således opstå interessekonflikter, hvor Google handler på vegne af køber og sælger i samme transaktion.
Kilde: Online Reklame i Danmark, KPMG