MediaWatch

Pakistan blokerer sociale medier af frygt for uroligheder

For at dæmme op for protester og uroligheder har Pakistan fredag blokeret for sociale medier i nogle timer.

Foto: Lionel Bonaventure/AFP/Ritzau Scanpix

Myndighederne i Pakistan har fredag blokeret for en række sociale medier, herunder Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp og TikTok.

Det sker af frygt for, at aktivister fra en radikal islamisk gruppe ville bruge de samme medier til at opfordre til voldelige protester mod sidste års skildring af profeten Muhammed i Frankrig.

Støtter af den højreorienterede gruppe Tehreek-e-Labbaik Pakistan (TLP) har siden mandag protesteret ved blandt andet at blokere veje og gader.

Demonstranterne kræver, at regeringen følger op på et tidligere løfte om at udvise den franske ambassadør senest tirsdag i næste uge.

Årsagen er, at der i Frankrig sidste år blev offentliggjort en tegning af profeten Muhammed. Det er støtter af TLP fortsat utilfredse med, da de ligesom mange andre muslimer mener, at det er blasfemisk at skildre profeten.

Mindst fem personer, herunder to betjente, er døde under protesterne. På grund af situationen har den franske ambassade i hovedstaden Islamabad opfordret franske statsborgere til at forlade Pakistan for en stund.

"Sociale medier er blevet blokeret i nogle få timer, så personerne bag urolighederne ikke kan bruge dem under fredagens bønnemenigheder," siger en unavngiven embedsmand til dpa.

De sociale medier Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp og TikTok er fredag blokeret på tværs af Pakistan.

Medierne bliver i høj grad benyttet af politiske partier, islamiske grupper såvel som militante organisationer til at kommunikere med støtter.

/ritzau/dpa

Mere fra MediaWatch

Heartbeats slutter sig til kritik af ændringer på Loud

Det vil være decideret konkurrenceforvridende, hvis Berlingske Media får godkendelse af Radio- og tv-nævnet til at øge sin ejerandel i den statsligt finansierede dab-kanal Loud. Det mener det lydproducerende medier Heartbeats ifølge Berlingske. Dermed tilslutter mediet sig kritikken fra Zetlands direktør Tav Klitgaard samt Podimos adm. direktør Morten Strunge, som over for MediaWatch har kaldt situationen "absurd"."At man nu kan handle offentlige støttekroner på denne her måde – og på den måde bygge en privat virksomhed endnu stærkere – synes jeg er vanvittigt og fuldstændig konkurrenceforvridende," siger Le Gammeltoft, stifter og kreativ direktør i Heartbeats.Kritikken går på, at dab-radioen Loud får ca. 65 mio. kr. årligt i offentlig støtte, og at Berlingske Media som hovedejer de kommende to år, indtil sendetilladelsen udløber, reelt vil få ca. 150 mio. kr. i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at styrke sin produktion af lydindhold.De hæfter sig sammenfattet ved, at Berlingske Media dermed de kommende to et halvt år reelt får i omegnen af 150 millioner kroner i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at løfte sin lydproduktion.Berlingske Media ønsker at øge sin ejerandel i Loud fra 40 til 91 pct. samt ændre stationens navn til 24syv.

TV 2-ansatte bruger efteruddannelsesdage på kulturforbedring

TV 2 Nyhedernes ansatte bliver trukket to uddannelsesdage på kurser, der skal forbedre arbejdsmiljøet efter sidste års fokus på kulturproblemer og en hård tone i afdelingen. Det sker efter aftale med tillidsfolk og er en fælles investering i arbejdet, siger hovedtillidsrepræsentant.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs