MediaWatch

Danske Medier: Lovforslag forbedrer spilleregler i digitalt rum

Der er fra Danske Medier opbakning til Kulturministeriets forslag om en ændring af ophavsretsloven. Særligt muligheden for at forhandle samlet fremhæves. Organisationen anerkender samtidig værdien af de digitale distributionskanaler.

Foto: Thomas Tolstrup

De private mediers organisation, Danske Medier, bakker - ikke overraskende - op om det forslag til en ændring af ophavsretsloven, som Kulturministeriet fredag har fremlagt. Sådan lyder det på organisationens hjemmeside.

”Det er vores håb, at lovforslagets afklaring af spillereglerne kan sikre, at vi har de samme regler i det digitale rum, som vi altid har haft i det analoge rum. Udviklingen af journalistisk indhold er afgørende for vores demokrati, og derfor er det nødvendigt, at medierne får mulighed for at bestemme, hvordan og hvor uddrag af deres indhold bliver vist,” siger adm. direktør Louise Brincker.

Lovforslaget, som skal implementere dele af EU's direktiv om ophavsret i dansk lov, giver medierne mulighed for at forhandle en rettighedsbetaling fra techplatforme, når deres indhold deles på platformene. Det gælder dog ikke "enkelte ord eller meget korte uddrag" - eller hyperlinks. Men hvor grænsen præcist går for uddragenes længde, bliver der ikke sat nøjagtige tal eller ord på i lovforslaget.

Fælles forhandling

En anden del af lovforslaget går på, at medierne får mulighed for at forhandle samlet med de pågældende techkoncerner, der vil have lov at benytte sig af mediernes indhold. Ifølge Danske Medier er det imidlertid også centralt, "at det står ethvert medie frit for, om de ønsker at forhandle med techgiganterne på egen hånd eller igennem et kollektivt forvaltningsselskab".

”Det er et demokratisk gode, at man via mediernes journalistik kan forholde sig til vigtige samfundsspørgsmål direkte på en platform som Facebook, og at man på Google kan danne sig et overblik over troværdig information om et givent emne. Så diskussionen har aldrig handlet om links, men derimod om, at medierne, hvis de økonomisk set skal blive ved med at kunne producere journalistik, skal have mulighed for at indgå aftaler med techgiganterne om den værdi, som uddrag af deres indhold skaber på techgiganternes platforme," siger Louise Brincker.

Danske Medier ytrer desuden tilfredshed med, at lovforslaget lægger op til oprettelse af et såkaldt Ophavsretslicensnævn, som skal afgøre eventuelle tvister mellem medierne og techkoncernerne.

Forslaget om techbetaling har mødt skepsis fra en række nye internetmedier i foreningen Nye Medier, der ser de digitale distributionskanaler som en del af deres forretningsgrundlag og frygter, forslaget vil begrænse deres mediers råderum.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs