Apple-chef angriber sociale medier i eskalerende ordkrig

Tim Cook, der er topchef for Apple, langer ud efter sociale medier, efter Facebooks topchef tidligere har sendt en stikpille den anden vej.
Tim Cook, adm. direktør, Apple. | Foto: Jeff Chiu/AP/Ritzau Scanpix
Tim Cook, adm. direktør, Apple. | Foto: Jeff Chiu/AP/Ritzau Scanpix
AF RITZAU/FINANS

Apples topchef, Tim Cook, langede torsdag ud efter annoncedrevne sociale medier som Facebook og argumenterede, at disse platforme er skyld i vold og dehumanisering af forbrugere.

Det skriver Financial Times.

Topchefen nævnte ikke direkte Facebook ved navn, men sagde, at man "i en tid med misinformation og konspirationsteorier støttet af algoritmer, ikke længere kan vende det blinde øje til teknologi, der mener, at al kommunikation er god kommunikation".

"Vi skulle for lang tid siden have indset, at denne tilgang ikke er uden omkostninger - i form af polarisering, tillidstab og vold," lød det fra Tim Cook ved et arrangement i Bruxelles ifølge Financial Times.

Beskyldningerne kommer, efter at Facebooks adm. direktør, Mark Zuckerberg, anklagede Apple for at bruge sin markedsdominans til at blande sig i Apples og andres apps.

Hele konflikten begyndte sidste år, da iPhone-producenten introducerede tjenesten "App Tracking Transparency", der tvinger app-udviklere til at spørge brugere om tilladelse til at spore dem for at målrette reklamer.

Det var et hårdt slag for Facebooks reklameforretning og blev ifølge Zuckerberg kun indført af konkurrencemæssige årsager - ikke for at øge brugersikkerheden.

Sideløbende med konflikten har Facebook forberedt en antitrust-anklage mod Apple, lyder det torsdag fra en af Financial Times kilder.

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også