En del af Watch Medier

MediaWatchfredag3. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
12.01.2021kl. 10.44

Ekstra Bladet dropper Google Analytics og udruller egen platform

Efter at have været fast digitalt inventar, udskifter Ekstra Bladet nu Google Analytics til fordel for en egenudviklet platform, der skal forbedre mulighederne for at udnytte brugerdata.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
af JULIE FOGDE

Ekstra Bladet vil have større ejerskab over data og kontrol med dataindsamling. Derfor udruller mediehuset nu en egenudviklet erstatning for annonceplatformen Google Analytics. Det oplyser JP/Politikens Hus i en pressemeddelelse.

Det nye såkaldte web analytics-system har fået titlen Longboat.

"Vi er dybt afhængige af data i real-tid til at understøtte vores ambitioner inden for segmentering og personalisering. Her har Google Analytics desværre aldrig kunnet opfylde vores behov, og vi har derfor anvendt egenudviklede systemer til formålet," siger Lars Gundersen, der er Chef for Data & Indsigt på Ekstra Bladet, i meddelelsen.

Den er udviklet som led i Ekstra Bladets strategi om at gøre sig uafhængige af tredjepartsdata - altså data, der er indsamlet af platforme og selskaber uden for JP/Politikens Hus. I stedet vil mediehuset opbygge et annoncesalg og -system baseret på førstepartsdata, som er indsamlet og ejet af koncernen selv.

"Hver dag indsamler Ekstra Bladet op mod 137 millioner data-events, og dette tal vil kun stige i takt med, at flere og flere danskere søger mod ekstrabladet.dk. Der var derfor behov for en løsning, der både er hurtig og solid, hvilket netop var egenskaberne for vikingernes langskibe – og deraf opstod navnet Longboat", fortæller Lars Gundersen.

Ekstra Bladet og JP/Politikens Hus har siden 2019 taget flere skridt i retningen af at basere sin annonceforretning og dataindsamling på egenudviklede platforme.

I den forbindelse har koncernen bl.a. i efteråret 2019 lanceret dataplatformen Relevance, der giver annoncører mulighed for at køre kampagner på førstepartsdata.

Relaterede artikler:

  • Foto: PRIVATFOTO/MBV

    Medier mærker nedlukning på annoncesalg - men panikstemningen er afblæst

    For abonnenter

  • Thomas Røn Larsen, annoncedirektør, Politiken. | Foto: PR

    Politiken sætter en fjerdedel af banneromsætning på spil med farvel til programmatisk salg

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Flere dele af i mediebranchen er presset af manglende afklaring på bl.a. kulturbidrag og støttepulje til lokalmedier.
  • Ny regering vil gennemføre medieaftalen - men kulturbidrag er oppe i luften
  • Organisationer har flere ønsker til ny kulturminister
Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

For abonnenter

Foto: Henry Nicholls
Digital

Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
TV

Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende

For abonnenter

Læs også

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

Zetland, TV 2 Echo og Ekstra Bladet satser på Tiktok. Trods databekymring og et afkast, der er svært at måle, sætter platformen dem i en kontakt med brugere, de ikke når nogen andre steder, lyder det.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause

”Natholdet” sættes på pause på ubestemt tid, fordi TV 2 Zulu står foran en større transformation, hvor kanalen arbejder med at brede indhold ud til flere genrer, siger redaktør. 

For abonnenter

Foto: Pr, Dmjx
Navne

Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter

Den nye chef skal nu i gang med at sammensætte det team, der skal drive centret og hjælpe med at understøtte den undersøgende journalistik i lokalområderne i Danmark.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 15.50
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 14.30
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 13.50
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 12.59
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 12.26
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 12.06
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 11.32
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 10.49
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 10.15
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 09.37
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 08.37
  • TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause – 07.52
  • Amazon får underskud i 2022 trods højere omsætning – 07.10
  • Forsyningsproblemer får Apple til at tabe omsætning – 07.00
  • Google-ejer havde lavere end forventet reklameomsætning – 06.48
Flere nyheder

Job

  • SoMe Manager

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • People Manager for Upright Music

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Head of Business Development

Se flere jobs

Job

  • SoMe Manager

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • People Manager for Upright Music

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge