MediaWatch

Tidligere generaldirektør i DR: Gør det næste medieforlig gennemtænkt og brugbart

Den næste køreplan for mediebranchen, som politikerne sammensætter i et kommende medieforlig, bør være mere gennemtænkt i forhold til konsekvenserne for mediemarkedet og gøre op med upræcise kompasnåle.

Tidligere DR-generaldirektør Christian Nissen er bl.a. foraftter til bogen "Politik mellem følelser og fornuft", der handler om seneste medieforlig. Foto: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix

Forhandlingerne om et nyt medieforlig på Christiansborg bør have som overordnet mål at lande en aftale, der "passer til medieverdenens virkelighed og egner sig som politisk styringsgrundlag". Sådan lyder opfordringen fra tidligere generaldirektør Christian Nissen i et debatindlæg på Altinget.

Han peger bl.a. på, at nye, regulerende indgreb bør undersøges og vurderes grundigere, inden de besluttes, så de ikke får uigennemtænkte, negative konsekvenser, som han mener beslutningen om at udflytte Radio24syv og lappeløsningen omkring et DAB-udbud, er et eksempel på i seneste medieaftale. Det samme gælder kravet om, at DR skulle lukke to flow-tv kanaler, som har fået DR's kontakt til unge til at svinde på ungdomskanalerne.

Derudover bør kravene til statsfinansierede og -støttede medier være færre og nemmere at styre efter. Ifølge Christian Nissen er påbud og regler i DR's public service-kontrakt firdoblet siden 2002, men de er for mange og for løse i hensigten til at egne sig som "et politisk fastlagt styringsgrundlag", skriver han.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere