MediaWatch

Norske konkurrencemyndigheder blander sig i Schibsted-opkøb

Det norske konkurrencetilsyn mener, at Schibsteds opkøb af brugtbiltjenesten Nettbil risikerer at svække konkurrencen på markedet og varsler et muligt indgreb.

Foto: Schibsted/PR

I slutningen af foråret opkøbte det norske mediehus Schibsted 67 pct. af den norske online markedsplads for brugte biler Nettbil. Men nu varsler det norske konkurrencetilsyn et muligt rødt kort til opkøbet, skriver E24.

Ifølge tilsynet kan Shibsteds opkøb svække konkurrencen på markedet for privates køb og salg af brugtbiler og dermed give forbrugerne et dårligere tilbud. Schibsted ejer nemilg i forvejen den store norske markedsplads for brugte brugte varer, Finn, som også tilbyder, at privatpersoner kan sælge deres brugte biler.

I sommer opkøbte Schibsted herhjemme Den Blå Avis og Bilbasen fra Ebay. Handlen inkluderede forretninger i flere lande. Den danske del af opkøbet betalte Schibsted 330 mio. dollars, svarende til omkring 2,15 mia. kr., for.

Konkurrencetilsynets varsling om en mulig bremsning er ikke endeligt vedtaget.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere