MediaWatch

Jysk Fynske vil kræve betaling fra læsere på nettet der afviser cookies

Flere og flere brugere siger nej tak til cookies på Jysk Fynske Mediers digitale udgivelser, efter ny samtykkeboks er rullet ud. Det skader annonceforretningen, og mediehuset vil nu have brugere, der afviser cookies, til at bidrage til forretningen på anden vis og betale for tracking-fri adgang i stedet.

"I gennemsnit er det lidt over 30 pct. af brugerne, der siger "nej" til cookies," fortæller Richard Wraae fra Jysk Fynske Medier. | Foto: PR/Jysk Fynske Medier

Hvis man som læser af Jysk Fynske Mediers netaviser i fremtiden afviser cookies, kræver mediekoncernen, at brugerne betaler på andre måder end med den cookiebaserede data, der hidtil har dannet grundlaget for den gratis del af netmedierne.

Mere specifikt er der ved at blive rejst en betalingsmur omkring Jyske Fynskes mediesites, der vil holde de brugere ude, der afviser at lade mediehuset placere cookies på deres computere. Hvis læserne vil inden for dørene, må de enten acceptere, at der placeres og anvendes cookies, eller betale for at få tracking-fri adgang.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs