MediaWatch

Jysk Fynske vil kræve betaling fra læsere på nettet der afviser cookies

Flere og flere brugere siger nej tak til cookies på Jysk Fynske Mediers digitale udgivelser, efter ny samtykkeboks er rullet ud. Det skader annonceforretningen, og mediehuset vil nu have brugere, der afviser cookies, til at bidrage til forretningen på anden vis og betale for tracking-fri adgang i stedet.

"I gennemsnit er det lidt over 30 pct. af brugerne, der siger "nej" til cookies," fortæller Richard Wraae fra Jysk Fynske Medier. | Foto: PR/Jysk Fynske Medier

Hvis man som læser af Jysk Fynske Mediers netaviser i fremtiden afviser cookies, kræver mediekoncernen, at brugerne betaler på andre måder end med den cookiebaserede data, der hidtil har dannet grundlaget for den gratis del af netmedierne.

Mere specifikt er der ved at blive rejst en betalingsmur omkring Jyske Fynskes mediesites, der vil holde de brugere ude, der afviser at lade mediehuset placere cookies på deres computere. Hvis læserne vil inden for dørene, må de enten acceptere, at der placeres og anvendes cookies, eller betale for at få tracking-fri adgang.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Danske Medier vil have åbnet diskussion om fordeling af licensoverskud

De mange millioner i såkaldt merlicensprovenu bør fordeles, så de i højere grad bidrager til at skabe bredde i medielandskabet og holder hånden under lokal- og regionalmedier, lyder det fra adm. direktør i Danske Medier, der vil have gjort op med, at en stor bid af kagen tilfalder DR.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs