MediaWatch

Nemmere nej til cookies gør ondt på mediers annoncesalg: "Det er meget dyrt for os"

Flere medier oplever stor stigning i antallet af brugere, der fravælger cookies, efter medierne har rullet nye versioner af det såkaldte cookiesamtykke ud. Det rammer annonceforretningen, lyder det fra bl.a. Jysk Fynske Medier.

"I gennemsnit er det lidt over 30 pct. af brugerne, der siger "nej" til cookies," fortæller Richard Wraae fra Jysk Fynske Medier. Foto: PR/Jysk Fynske Medier

Har du lagt mærke til, at der i løbet af det seneste stykke tid er begyndt at poppe en ny, større "samtykkeboks" op, når du besøger efterhånden de fleste medier på nettet? De nye bokse handler om cookies, og kongstanken bag er, at de giver brugerne mere kontrol over, hvilken data de vil lade mediet og tredjeparter indsamle om deres færden på nettet.

Popup-boksen kræver, du tager stilling til, hvilke cookies du vil lade websitet placere på din computer – det kan komme til udtryk ved eksempelvis "tillad alle" eller "kun nødvendige". De nye bokse giver også en væsentlig mere omstændelig klik-proces, før du som bruger rent faktisk får lov til at komme ind på den hjemmeside, du har tænkt dig at besøge.

Læs artiklen gratis

Registrer med din E-mail.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere