Analyse spår fald i virksomheders marketingbudgetter i 2020

Mange virksomheder vil bruge mindre på markedsføring i år, og det vil ramme bureaubranchens bundlinje i 2020 efter moderat vækst i 2019 ifølge ny rapport om det danske bureaumarked.
Foto: Cplourbox
Foto: Cplourbox

Coronakrisen vil skære toppen af marketingbudgetterne og koste bureaubranchen på bundlinjen. Det er blandt konklusionerne i rapporten Bureautrends, skriver Bureaubiz og analyseselskabet Myresearch, der står bag analysen, i en pressemeddelelse.

I 2019 havde bureauernes bruttoavance en vækst på 3,5 pct. mod 8,3 pct. i 2018. Udsigterne for 2020 er præget af coronakrisen, der har fået mange annoncører til at træde på bremsen og skære i markedsføringsbudgettet.

Blandt de 117 marketingsansvarlige der indgår i rapporten og som samlet forvalter et marketingbudget på 4,1 mia. kr. forventes et fald på 4,8 pct. i investeringerne i år - der vil ramme eksterne bureauer mere end internt. Billedet er dog ikke ens over hele linjen ifølge adm. direktør for Myresearch, Mogens Østergaard.

"Der er en markant vækst i antallet af annoncører, der har trådt hårdt på bremsen efter udbruddet af corona. Næsten hver sjette annoncør tilkendegiver dog, at de ikke er påvirket af coronakrisen, og samtidig er der fortsat en gruppe annoncører, som ligefrem har øget deres marketingbudget," siger Mogens Østergaard i en pressemeddelelse.

Bureautrends udkommer i begyndelsen af september.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også