MediaWatch

Techselskaber bruger trecifrede millionbeløb på at smøre hjulene i Washington

Facebook, Amazon og Google-ejeren Alphabet ligger øverst på listen over techselskaber, der bruger flest penge på lobbyarbejde i amerikansk lobbyindsats.

Foto: LIONEL BONAVENTURE/AFP/Ritzau Scanpix

Mens der i USA fra politisk hold tages skridt mod at regulere de store techselskabers gøren og laden, skruer samme techselskaber gevaldigt op for lobbyindsatsen i den politiske hovedstad Washington D.C. Det skriver Finans på baggrund af en opgørelse, som Center for Responsive Politics står bag.

Her fremgår det, at Amazon indtager førstepladsen blandt techselskaberne målt på antallet af kroner, der bliver postet i lobbyaktiviteter, mens Facebook ligger lige efter. Begge selskaber brugte i 2019 over 105 mio. dollar, svarende til knap 662 mio. kr. på lobbyarbejde. Tredjepladsen indtages af Google-ejeren Alphabet, der sidste år postede 80,6 mio. dollar - lige over en halv mia. kr, mens fjerdepladsen indtages af Apple.

Både Facebook og Amazon er i den anledning også i top 10 over de organisationer, der generelt bruger flest penge på lobbyarbejde i USA's parlament, skriver Finans.

Mere fra MediaWatch

Nye Medier: Vi bliver overset i debatten om tech-betaling

For en række nye digitale medier er Google og Facebook en hjælp til at blive hørt og set, lyder det fra foreningen Nye Medier, der frygter, at et krav om betaling fra techplatforme til medierne, som de store mediehuse presser på for, kan ramme dem.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs