MediaWatch

Australien vil tvinge Facebook til at betale for nyheder

Australien vil have Google og Facebook til at betale mediehuse for brug af deres nyheder.

Australiens finansminister, Josh Frydenberg. | Foto: Stringer/Reuters/Ritzau Scanpix

Google og Facebook skal betale medier i Australien for de nyheder, som de to internetgiganter lægger ud på deres sider.

Det mener regeringen i Australien ifølge et nyt forslag, som finansminister Josh Frydenberg fredag har præsenteret.

"Det drejer sig om, at australske medier skal kunne konkurrere på lige vilkår. Det australske medielandskab er på spil, intet mindre," siger finansministeren om forslaget, der er i høringsfasen.

Bliver en lov vedtaget, vil det indebære, at Google og Facebook skal forhandle med australske mediehuse om betaling for brug af deres nyheder.

Hvis parterne ikke kan blive enige inden for senest tre måneder, vil sagen blive afgjort ved voldgiftsmægling

Tiltaget kommer, dagen efter at Google og Facebook i en høring blev udsat for massiv kritik fra et udvalg i Repræsentanternes Hus i USA, som beskyldte dem for at misbruge deres store markedsindflydelse.

Den australske regering opfordrede sidste år både Google og Facebook til at forhandle en frivillig aftale på plads om brug af nyheder fra australske mediehuse. Men samtalerne førte ikke til noget.

Både Google og Facebook siger, at annonceindtægter knyttet til nyhedsindhold kun udgør en meget lille del af deres samlede indtægter.

/ritzau/AFP

Mere fra MediaWatch

Heartbeats slutter sig til kritik af ændringer på Loud

Det vil være decideret konkurrenceforvridende, hvis Berlingske Media får godkendelse af Radio- og tv-nævnet til at øge sin ejerandel i den statsligt finansierede dab-kanal Loud. Det mener det lydproducerende medier Heartbeats ifølge Berlingske. Dermed tilslutter mediet sig kritikken fra Zetlands direktør Tav Klitgaard samt Podimos adm. direktør Morten Strunge, som over for MediaWatch har kaldt situationen "absurd"."At man nu kan handle offentlige støttekroner på denne her måde – og på den måde bygge en privat virksomhed endnu stærkere – synes jeg er vanvittigt og fuldstændig konkurrenceforvridende," siger Le Gammeltoft, stifter og kreativ direktør i Heartbeats.Kritikken går på, at dab-radioen Loud får ca. 65 mio. kr. årligt i offentlig støtte, og at Berlingske Media som hovedejer de kommende to år, indtil sendetilladelsen udløber, reelt vil få ca. 150 mio. kr. i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at styrke sin produktion af lydindhold.De hæfter sig sammenfattet ved, at Berlingske Media dermed de kommende to et halvt år reelt får i omegnen af 150 millioner kroner i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at løfte sin lydproduktion.Berlingske Media ønsker at øge sin ejerandel i Loud fra 40 til 91 pct. samt ændre stationens navn til 24syv.

TV 2-ansatte bruger efteruddannelsesdage på kulturforbedring

TV 2 Nyhedernes ansatte bliver trukket to uddannelsesdage på kurser, der skal forbedre arbejdsmiljøet efter sidste års fokus på kulturproblemer og en hård tone i afdelingen. Det sker efter aftale med tillidsfolk og er en fælles investering i arbejdet, siger hovedtillidsrepræsentant.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs