MediaWatch

Facebooks reklameindtægter vokser i coronakvartal

På flere områder overgår Facebook analytikernes forventninger, der dog også var sat lavt på grund af corona.

Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Selvom coronakrisen har sat en kæp i hjulpet for mange virksomheder i verden i april, maj og juni, så har det sociale medie Facebook formået at få flere penge i kassen ved salg af annoncer.

Det fremgår af Facebooks regnskab torsdag aften.

Selskabet løftede sine reklameindtægter med 10 pct. til 18,3 mia. dollar - svarende til 116 mia. kr. - i april, maj og juni.

Det fremgår af det sociale medies regnskab for perioden, hvor coronavirus har hærget i både USA og resten af verden.

Indtjeningen er tæt på fordoblet til 5,2 mia. dollar - eller 33 mia. kr. Det skyldes færre hensættelser til udgifter til retssager.

"Vi er glade for at kunne give små forretninger de værktøjer, de mangler for at vokse og have succes online i disse udfordrende tider," siger topchef Mark Zuckerberg i en kommentar til regnskabet.

"Og vi er stolte over, at folk kan stole på vores tjenester og bruge dem til at holde kontakten, når de ikke altid selv kan mødes menneske til menneske."

Facebook får i høj grad sine indtægter fra salg af reklamer, og når det stiger, stiger Facebooks samlede indtægter også.

Således steg den samlede omsætning i kvartalet til 18,69 mia. dollar fra 16,89 mia. dollar.

Det var bedre end analytikernes forventning på 17,40 mia. dollar, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Samtidig steg antallet af aktive månedlige brugere til 2,7 mia. Dermed er der blevet 12 pct. flere månedlige brugere over det seneste år.

Aktierne i virksomheden, der holder til i Silicon Valley i Californien, steg ifølge AFP med fem procent i handlen, efter at markedet var lukket.

Den positive reaktion skal ses i det lys, at analytikere på forhånd havde ventet, at også Facebook ville opleve coronakrisens konsekvenser og falde til en lille vækst på 3 pct.. Det skete dog ikke.

Ikke desto mindre er væksten på 11 pct. i torsdagens regnskab mindre, end hvad techgiganten tidligere har præsenteret.

/ritzau/

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere