MediaWatch

Snapchat taber milliarder trods stor tilgang af nye brugere

Snapchats indtægter er stigende, men det sociale medie fik i første halvår minus på 4,2 milliarder kroner.

Foto: Lucas Jackson/Reuters/Ritzau Scanpix

Selv om antallet af brugere stiger med adskillige millioner, triller der fortsat milliarder ud af kassen hos det sociale medie Snapchat.

Amerikanske Snapchat, hvor man kan dele billeder og videoer, havde ved udgangen af juni 238 millioner daglige brugere.

Det er en stigning på 17 procent over det seneste år. Det viser regnskabet fra Snapchat, der er offentliggjort tirsdag aften.

Ifølge Snapchat sker brugervæksten på tværs af både lande og styresystemer såsom Apples iOS og Googles Android.

De flere brugere har også betydet, at Snapchats indtægter er stigende.

Indtægterne, der stammer fra reklamer, er øget med 29 procent til 6,1 milliarder kroner.

Men udgifterne, der blandt andet går til markedsføring, administration, udvikling og it, er samlet set en del højere.

Snapchat har derfor et underskud på 4,2 milliarder kroner i første halvår. Det er lidt større end i samme periode i 2019.

På ledelsesgangen er der samlet set tilfredshed med udviklingen i første halvdel af 2020, der har været præget af coronavirusset, som har fået virksomheder verden over til at holde igen med markedsføringen.

- Vi fortsatte med at vokse vores platform og forretning i et udfordrende og usikkert miljø, siger administrerende direktør Evan Spiegel i en kommentar til regnskabet.

På grund af coronavirusset har Snapchat suspenderet sine finansielle forventninger til 2020.

Snapchat blev børsnoteret i 2017 i USA. Regnskabet får en hård medfart blandt investorerne.

Aktien falder med 11 procent i eftermarkedet, hvor det er muligt at handle med aktier i timerne efter, at de traditionelle børser er lukket.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs