Partier vil forbyde reklamer for skønhedsoperationer på sociale medier

De unge skal skærmes mod påvirkning fra influencers på sociale medier, når det drejer sig om urealistiske forventninger til udseendet. Det mener flere partier, efter blogger Fie Laursen har reklameret for kosmetiske operationer på Instagram.
Foto: Per Lange/Ritzau Scanpix
Foto: Per Lange/Ritzau Scanpix

Det bør i fremtiden ikke være tilladt at reklamere for kosmetiske operationer på platforme henvendt til børn og unge. Det mener flere politikere, efter influenceren Fie Laursen har delt en stribe opslag på Instagram, hvor hun reklamerer for det såkaldte "numseløft", skriver Politiken.

"Det er så uetisk, som noget kan være. At få børn og unge til at skamme sig over deres egen krop. Og der er altid en risiko ved at blive skåret i. Det her bør ikke være tilladt," siger sundhedsordfører for DF, Liselott Blixt, der får opbakning fra Konservative, Radikale, SF, Enhedslisten og Alternativet, til Politiken.

Styrelsen for Parientsikkerhed er nu ved at undersøge, om Fie Laursens reklamer strider imod loven om markedsføring af sundhedsydelser.

Fie Laursen har over 300.000 følgere på Instagram, hvoraf mange er under 18 år. For et par dage kom det frem, at de norske myndigheder har bedt den unge influencer, der også har mange norske følgere, om at fjerne sine reklameopslag, hvor hun giver de unge følgere mulighed for at vinde en kosmetisk operation i Tyrkiet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også