MediaWatch

Demokratikommission foreslår beskatning af techkoncerner

Som et led i at sikre publicistiske medier og styrke demokratiet bør globale techkoncerner beskattes, lyder en af anbefalingerne fra Demokratikommissionen, der er nedsat af Dansk Ungdoms Fællesråd.

Henrik Dam Kristensen og Lisbeth Knudsen ved præsentationen af Demokratikommissions betænkning onsdag. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Konkurrencen fra techkoncerner som Google og Facebook er unfair og presser de traditionelle, publicistiske mediers rolle i demokratiet.

Det bør der laves om på, mener Demokratikommisionen, der er nedsat af Dansk Ungdoms Fællesråd, og som i dag, onsdag, fremlægger en række anbefalinger, der skal styrke det danske demokrati.

"Kommissionen foreslår, at techgiganterne skal underkastes en skatte- eller afgiftsmodel, som giver en bedre balance i forhold til de medier, der reelt producerer den demokratiske grundforsyning af nyheder og viden, og det er stadig de professionelle mediehuse. Der har været talt om det længe, men nu må der findes en fælles europæisk løsning. Modellerne kan være mange, men det kunne eksempelvis være en afgift udregnet som en procentsats af techgiganternes omsætning i det enkelte land på de sociale medieplatforme, som de driver," siger Lisbeth Knudsen, der er formand for Demokratikommissionen og tværgående cheferdaktør på Mandag Morgen og Altinget, i en pressemeddelelse.

Samtidig foreslår Demokratikommission, at medierne udarbejder redaktionelle årsregnskaber for at gøre det tydeligt, hvilke redaktionelle standarder og etiske kriterier de publicistiske medier arbejder ud fra.

"Hensigten er at sikre større synlighed omkring kvaliteten af den professionelle journalistik, som de publicistiske medier bidrager med," siger Lisbeth Knudsen.

Demokratikommissionens 23 medlemmer har det seneste års tid arbjedet på anbefalingerne, som der i alt er 27 af.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere