Det sociale medie Instagram nærmer sig en naturlig øvre grænse for, hvor mange brugere mediet kan blive ved med at tiltrække i USA. Det skriver Finans med henvisning til erhvervsmagasinet Forbes.
Ifølge en analyse fra markedsundersøgelsensfirmaet eMarketer er det således slut med tocifrede vækstrater, når det drejer sig om nyoprettede brugere på den Facebook-ejede platform. Ved udgangen af 2019 havde Instagram ca. 107 mio. brugere i USA. Det skete efter et år med 6,7 pct. vækst, mens væksten året før i 2018 lød på 10,1 pct. Spoler man frem til 2023 forventer eMarketer, at tilvæksten i nye brugere vil være faldet til 1,8 pct.
Alligevel understreger analysevirksomheden, at Instagram fortsat vil være en fornuftig forretning. Det hænger især sammen med den stigende annoncering på platformen, hvor det bl.a. er muligt for kunderne at købe varer direkte fra annoncerne.
Ifølge analysen lander Instragram en omsætning på omkring 63 mia. kr. i 2019, svarende til en vækst på 53 pct. Instragram er stiftet i 2010 og nåede i 2018 op på over en milliard brugere globalt.
Facebook-chef: Den næste store evolution på annoncemarkedet er kreativ
Udgivere kigger på muligheder i Instagram-shopping