Instagram har ikke længere tocifret brugervækst

Instagram er ved at nå den øvre grænse for, hvor mange nye brugere mediet kan tilstrække i USA. I 2019 var det slut med tocifret brugertilvækst og i 2023 forventes væksten at ramme 1,8 pct.
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Det sociale medie Instagram nærmer sig en naturlig øvre grænse for, hvor mange brugere mediet kan blive ved med at tiltrække i USA. Det skriver Finans med henvisning til erhvervsmagasinet Forbes.

Ifølge en analyse fra markedsundersøgelsensfirmaet eMarketer er det således slut med tocifrede vækstrater, når det drejer sig om nyoprettede brugere på den Facebook-ejede platform. Ved udgangen af 2019 havde Instagram ca. 107 mio. brugere i USA. Det skete efter et år med 6,7 pct. vækst, mens væksten året før i 2018 lød på 10,1 pct. Spoler man frem til 2023 forventer eMarketer, at tilvæksten i nye brugere vil være faldet til 1,8 pct.

Alligevel understreger analysevirksomheden, at Instagram fortsat vil være en fornuftig forretning. Det hænger især sammen med den stigende annoncering på platformen, hvor det bl.a. er muligt for kunderne at købe varer direkte fra annoncerne.

Ifølge analysen lander Instragram en omsætning på omkring 63 mia. kr. i 2019, svarende til en vækst på 53 pct. Instragram er stiftet i 2010 og nåede i 2018 op på over en milliard brugere globalt.

Facebook-chef: Den næste store evolution på annoncemarkedet er kreativ 

Udgivere kigger på muligheder i Instagram-shopping 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også