MediaWatch

Forhøjet afgift vil lægge en dæmper på spiludbyderes reklamekøb

Mediebureau venter et fald i spilselskabers køb af reklameplads, når forhøjet spilafgift træder i kraft i 2021. Én udbyder spår en nedgang på 30-35 pct.

Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

Det vil føre til lavere investeringer i reklamer, når den såkaldte spilafgift i 2021 hæves på væddemål og onlinekasino fra 20 pct. til 28 pct. Det forudser en række branchekendere over for Børsen.

"Tv-stationer og de store publicister bag dagbladene vil blive ramt. En stor del af de onlineindtægter, der genereres af Ekstra Bladet i JP/Politikens Hus og med B.T. Metro i Berlingske Media kommer fra bettingreklamer. Den øgede afgift kan sænke spilindustriens reklamekøb. Det vil svække de store mediehuse, som får færre midler til at udvikle deres produkter og praktisere dybdegående journalistik for," siger Claes Braagaard, buying director hos Omnicom Media Group, til Børsen.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Lav tilslutning fra kunderne til Netflix' spilleplatform

Inden udgangen af 2022 vil Netflix have fordoblet sit udbud af mobilspil. Men på de ni måneder siden lanceringen af de første spil, har kun en lille del af abonnenterne udvidet deres Netflix-forbrug fra TV til også at gælde gaming.

Efter 18 år er det slut med NFL på Viaplay

Siden 2004 har danske fans kunnet følge amerikansk fodbold på Viaplays kanaler, men nu er det slut: Markedet har forandret sig for meget, lyder det fra Viaplay Group, der hidtil har siddet på rettighederne.

Lindhardt og Ringhof ser gevinst i forskelligheder med nykøbte Clio

Med overtagelsen af edtech-selskabet Clio har Lindhardt og Ringhof Uddannelse forstærket sin topposition på markedet for lærermidler. En ny, samlet platform vil stå klar inden for ”et års tid”, siger direktør. Konsolideringen vil også betyde afskedigelser bl.a. af Clios adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs