MediaWatch

Forhøjet afgift vil lægge en dæmper på spiludbyderes reklamekøb

Mediebureau venter et fald i spilselskabers køb af reklameplads, når forhøjet spilafgift træder i kraft i 2021. Én udbyder spår en nedgang på 30-35 pct.

Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

Det vil føre til lavere investeringer i reklamer, når den såkaldte spilafgift i 2021 hæves på væddemål og onlinekasino fra 20 pct. til 28 pct. Det forudser en række branchekendere over for Børsen.

"Tv-stationer og de store publicister bag dagbladene vil blive ramt. En stor del af de onlineindtægter, der genereres af Ekstra Bladet i JP/Politikens Hus og med B.T. Metro i Berlingske Media kommer fra bettingreklamer. Den øgede afgift kan sænke spilindustriens reklamekøb. Det vil svække de store mediehuse, som får færre midler til at udvikle deres produkter og praktisere dybdegående journalistik for," siger Claes Braagaard, buying director hos Omnicom Media Group, til Børsen.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Grønne Aller-regnskaber, tilføjelse til Podimo-top og opgør med techkæmper er blandt strømmene, der formede ugens nyhedslandskab i Mediedanmark. Få et overblik med denne briefing.

Medieklummen: Slip data fri på redaktionen

Ny rapport dokumenterer de positive effekter ved at demokratisere adgangen til data på nyhedsredaktionen. Men desværre hersker der stadig udpræget data-skepsis blandt danske journalister, skriver fellow ved SDU Malte Jørstad i ugens Medieklumme.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs