MediaWatch

Misbrug af medier til falske annonceartikler tog til i sommer

Falske avisartikler, der misbruger mediebrands og kendisser, har floreret mere på de sociale medier i sommer ifølge faktamediet Tjek Det. Facebook afviser, at man ikke tager problemet alvorligt.

Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Problemet med falske artikler, der misbruger kendte navne for at reklamere for f.eks. slankepiller eller bitcoin, er langt fra løst, skriver faktatjekmediet Tjek Det.

Siden juni har mediet, der er en del af Mandag Morgen, afdækket mindst 25 tilfælde, hvor annoncer, der udgiver sig for at være artikler fra kendte medier, hvor kendisser misbruges som ambassadøre for et produkt. Redaktør for Tjek Det, Thomas Hedin, siger, at der også var en stigning i sommerperioden, hvor den klassiske nyhedsstrøm er svagere, i 2018.

Facebooks nordiske kommunikationschef, Peter Münster, siger til Tjek Det, at selskabet tager problemet alvorligt – selvom det altså langt fra er et nyt fænomen.

"Meget af den her svindel er ny og opstået med internettet og sociale medier, og det kræver store økonomiske muskler at sætte ind over for den. Vi har helt klart et ansvar for at bekæmpe det, når det sker på vores platform. Indrømmet, det var vi for længe om at komme i gang med, men nu har vi fokus på det og kan se tydelige resultater," siger han til Tjek Det.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere